ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

انتقاد از چرخه معیوب واردات گوشی در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که وضعیت گوشی در بازار ما خوب نیست، گفت: چرخه واردات امروز معیوب است که در بازار مصرف اثر می‌گذارد و این چرخه باید درست شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه برنامه روز ارتباطات درباره مشکلات سامانه همتا در موضوع گوشی مسافری بیان کرد: سامانه همتا اختلال ندارد، بحث این است که بر اساس قانون، بار مسافری در گمرک تعریف دارد. عده‌ای چون کانال رسمی درست نیست از طریق مسافری گوشی می‌آورند، در صورتی که اگر این کانال تسهیل شود، این واردات به صوت رسمی انجام می‌گیرد و تخلفی هم رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: گمرک می‌گوید بر اساس قانون، مسافر یعنی کسی که رفته سفر و اطلاعاتش باید چک شود؛ حرف گمرک هم درست است، اما چرخه واردات معیوب است و اکوسیستم باید درست شود. البته عده‌ای هم به دنبال سودجویی هستند، تحت عنوان فروشنده خود را جا می‌زنند و همان قاچاق را انجام می‌دهند.

واردکنندگان رسمی گوشی دچار مشکلند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که اقتصاد بازار تلفن همراه برعهده وزارت ارتباطات نیست، گفت: ما سامانه فنی را راه‌اندازی کردیم اما واردکنندگان رسمی اکنون برای تأمین ارز و ثبت سفارش دچار مشکل هستند که هیچ کدام بر عهده ما نیست.

آذری‌جهرمی افزود: ما این مشکل در تأمین گوشی‌های مورد نیاز بازار را به وزیر صمت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش کرده و اطلاع دادیم که بازار گوشی خوب نیست. باید برای این‌که چرخه سالم واردات گوشی به کشور تسهیل شود، چاره‌ای اندیشه کرد. واردکنندگان باید به وزارت صمت ثبت سفارش کنند و تأمین ارز را باید فراهم کرد.

وی با بیان این‌که مشکلات واردات گوشی به اکوسیستم ما هم ضربه می‌زند، گفت: چرخه واردات گوشی امروز معیوب است و در بازار مصرف اثر می‌گذارد. البته کلید حل این مشکلات دست ما نیست اما این چرخه باید درست شود.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا