انرژی

موضع عراق و کویت درباره تمدید کاهش تولید اوپک پلاس

عراق از تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک حمایت می‌کند و کویت نیز اعلام کرد که قیمت‌های فعلی نشان می‌دهند بازار با وجود تشدید اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران، به خوبی تامین است.

به گزارش آرمان اقتصادی، خالد الفاضل – وزیر نفت کویت – که برای حضور در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیر اوپک در جده عربستان سعودی بود، به ” اس اند پی گلوبال پلاتس” گفت: اگر کمبود عرضه نفت وجود داشت، در این صورت شاهد جهش قیمت‌ها بودیم.

اوپک و متحدانش در دسامبر موافقت کردند تولید نفت خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. این محدودیت‌ها به بهبود قیمت‌های نفت در سال میلادی جاری منجر شد، اما این توافق در ژوئن خاتمه پیدا خواهد کرد.

همچنین بخوانید

در نشست جده هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد و کشورهایی که در این نشست گردهم می‌آیند صرفاً به بحث درباره موضوعات خواهند پرداخت و توصیه‌هایی را مطرح خواهند کرد که در دیدار رسمی ژوئن اوپک در وین بررسی خواهد شد.

قیمت نفت برنت در معاملات روز جمعه در ۷۲.۲۱ دلار در هر بشکه بسته شد و از ابتدای امسال بیش از یک سوم رشد کرده است که تا حدودی تحت تأثیر توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک بوده است.

آمریکا معافیت از تحریم‌ها را برای خریداران بزرگ نفت ایران تمدید نکرده است و هم‌زمان عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برای بالا بردن سطح تولید و پایین بردن قیمت‌ها تحت فشار قرار داده است.

اما وزیران انرژی عربستان سعودی و امارات متحده عربی با اشاره به رشد سطح ذخایر جهانی نفت، اعلام کرده‌اند که مایل هستند توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک ادامه پیدا کند. با این حال آنها خاطرنشان کرده‌اند که در صورت کمبود عرضه در بازار، آماده افزایش تولید نفت هستند.

وزیر نفت کویت اظهارات مشابهی را مطرح و اعلام کرد که این کشور در حال حاضر حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و بر این باور است که قیمت‌های فعلی نفت همچنان نوسان دارد اما مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند آن را مدیریت کنند.

فاضل گفت که اگر اوپک تصمیم بگیرد سطح تولید افزایش پیدا کند تا نیاز بازار تأمین شود ما می‌توانیم تولیدمان را افزایش دهیم با این حال وی به ظرفیت تولید کویت اشاره نکرد.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق نیز به پلاتس گفت: عراق به سهمیه تولید خود کاملاً متعهد است و از ادامه کاهش تولید پس از پایان مدت آن در ژوئن حمایت می‌کند.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، تحت سهمیه فعلی ۴.۴۱ میلیون بشکه در روز خود، ۴.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

اما بسیاری از ارزیابی‌های مستقل از جمله نظرسنجی پلاتس نشان می‌دهد که تولید عراق بسیار بالاتر بوده است. پلاتس برآورد کرده که عراق در آوریل ۴.۶۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز شنبه از سطح پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید ابراز رضایت کرده اما گفته بود کشورهایی که از سهمیه تولید خود فراتر رفته‌اند از سوی این گروه برای پایین آوردن سطح تولیدشان تحت فشار قرار خواهند گرفت.

نمایندگان اوپک به پلاتس گفتند که کمیته فنی اوپک و غیر اوپک اعلام کرد که نرخ پایبندی گروه اوپک پلاس به توافق کاهش تولید در آوریل به ۱۶۸ درصد رسیده است که به این گروه اجازه می‌دهد بدون تسهیل توافق کاهش تولید، به کمبودهای عرضه پاسخ دهد. عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تولید ۱۰.۳۱ میلیون بشکه در روز خود، تولید کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا