صنعت، معدن، تجارت

سیاست‌های فروشگاه‌های شهروند برای تامین مایحتاج مردم

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند سیاست‌های این شرکت برای تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم را تشریح کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، مسعود سریع القلم با اشاره به وضعیت کنونی بازار کالاهای اساسی گفت: مجموعه شهرداری تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند برای تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم توانسته‌اند تمام کالاها و خدمات مورد نیاز را در بخش ارزاق، کالاهای اساسی و خوار و بار تأمین کرده که بر این اساس سیاست شهرداری تهران این است که کالا و خدمات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به دست مصرف کنندگان برسد.

وی افزود: البته قیمت کالاها در این فروشگاه نیز متأثر از سیاست‌ها و مشکلات تأمین کنندگان و کارخانجات تولیدی است که به هر حال با نوسانات قیمتی دست و پنجه نرم می‌کند. این در شرایطی است که برخی مشکلات موجود در بازار طی ماه‌های گذشته به دلیل تغییرات قیمت ارز بوده و عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی گروه‌های کالایی منجر به افزایش قیمت شده است.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند تصریح کرد: طی یک ماه گذشته، برخی گروه‌های کالایی از جمله گوشت قرمز دیگر با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین نشده و قرار است این اقلام با ارز نیمایی تهیه شود به همین دلیل در چند گروه کالایی افزایش غیرطبیعی قیمت را شاهد هستیم.

به گفته وی در برخی کالاها از جمله برنج و ماکارانی با نوسان در توزیع کالا مواجه هستیم به نحوی که برنج از کانال ۱۴ تا ۱۷ هزار تومانی به یک باره تا مرز ۳۱ هزار تومان در خرده فروشی‌ها پیش رفته است که بر این اساس سیاست شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند نیز تغییر کرده تا بتوان کالاها را با نرخ مناسب‌تری به دست مردم رساند.

سریع القلم در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: سیاست فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند آن است که اقدام به خرید قطعی از تولید کنندگان و تأمین کنندگان کالا کنند تا بتوان با قیمت مناسب و براساس مناقصه مایحتاج مورد نیاز مردم را برای عرضه در این فروشگاه خریداری کرد. این در شرایطی است که با این سیاست قیمت کالاها را به صورت رسمی تعیین خواهیم کرد.

وی یادآور شد: ما در مقابل افزایش قیمت کاملاً مقاومت می‌کنیم تا بتوان افزایش قیمت غیر منطقی بدون آنالیز و تأییدیه سازمان حمایت رخ ندهد.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند افزود: قدرت خرید مردم کمی کاهش یافته و باید تدابیری فراهم کرد که بتوان از این افزایش قیمت تا حد ممکن جلوگیری کرد. اگرچه اکنون قیمت بسیاری از کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز در ایران مشابه برخی از کشورهای همسایه و همجوار ایران است. چرا که برابری نرخ ریال و ارز افزایش یافته است.

به گفته وی، دولت مجموعه سیاست‌هایی از جمله ارائه سبد کالایی را به اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته که می‌تواند کمک به قشر آسیب پذیر جامعه باشد. البته دولت باید چند فروشگاه زنجیره‌ای را مشخص کرده تا در قالب آن مردم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را خرید کنند. ضمن اینکه باید رصد و کنترل کامل بر روی دریافت کنندگان این سبد کالایی صورت گیرد.

سریع القلم ادامه داد: شهرداری تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان دو کار مهم را انجام داده که اولین آن تهیه سبد ارزاق برای نیازمندان و توزیع آن از طریق مجموعه‌های خیریه است که این کار به دستور شهردار تهران صورت گرفته و مقرر شده تا این ارزاق به دست نیازمندان برسد. در عین حال در نمایشگاه قرآن نیز حضور جدی داریم و ضیافت افطاری را برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان بر روی کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز مردم ۵ تا ۵۰ درصد تخفیف را اعمال کرده‌ایم که بر روی همه گروه‌های کالایی است ولی بیشتر آن بر روی خوارو بار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند گفت: شهر تهران بیش از ظرفیت واقعی و استاندارد سوپرمارکت دارد که برخی آمارها حکایت از تمرکز بیش از ۱۳۰ هزار سوپرمارکت و برخی دیگر از ۲۰۰ هزار سوپرمارکت روایت می‌کند و این در شرایطی است که فلسفه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا عملاً بر این متمرکز شده تا فاصله بین تولید و مصرف کننده نهایی به حداقل برسد چرا که می‌توان قیمت اقلام را هم با این روش متعادل کرد. این در شرایطی است که کالاها باید با حداقل تفاوت قیمت ممکن به دست مصرف کننده برسد.

وی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند نیز گفت: دو فروشگاه در منطقه یک و استان البرز در حال تأسیس داریم که امیدواریم تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد. ضمن اینکه اولین فروشگاه خارج از استان تهران را نیز در مهرشهر کرج تا کمتر از یک ماه دیگر راه اندازی خواهیم کرد. در عین حال دو فروشگاه در منطقه ۱۴ و ۷ تهران در حال ساخت است و در استان‌هایی همچون اصفهان و تبریز نیز در حال راه اندازی فروشگاه هستیم تا شهروند را به عنوان نماد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرداری‌ها معرفی کنیم.

سریع‌القلم تصریح کرد: نیم نگاهی نیز به حضور در کشورهای منطقه از جمله عراق داریم تا بتوانیم برند خود را در خارج کشور توسعه دهیم و از سوی دیگر برچسب اختصاصی را با نام و نشان خود شهروند طراحی کرده و اقدامات و مقدمات حقوقی آن را فراهم آورده‌ایم تا بتوان در این حوزه نیز فعالیت خود را توسعه دهیم.

وی افزود: راه اندازی فروشگاه‌های هوشمند را در دستور کار داشته که در حال طراحی‌های فنی و آی تی آن هستیم. ضمن اینکه در برخی فروشگاه‌های خود به منظور اعتماد به مشتریان هر شهروند می‌تواند با وارد کردن کد ملی، کالاهای در سبد خرید خود را شخصاً محاسبه قیمتی کرده و پول آن را بدون صندوق دار شهروند پرداخت نماید که در واقع این یک اعتماد دو جانبه میان مشتری و شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند است.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند گفت: توسعه ناوگان سبز را در دستور کار قرار دادیم تا نظم و اعتبار بیشتری در ارسال کالا به مشتریان داشته باشیم. این در حالی است که در ماه رمضان ۵ فروشگاه به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند که البته در شرایط عادی دو فروشگاه در سراسر سال به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: کانسپت جدیدی از عرضه نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها در قالب فود تراک (food truck) داریم که با ماشین‌های استاندارد نیز در نقاط مختلف تهران مستقر خواهند شد و اولین بار در نمایشگاه کتاب به صورت آزمایشی مستقر شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

سریع القلم همچنین گفت: استاندارد، کنترل قیمت و افزایش کیفیت از جمله اهداف راه اندازی این خودروها است و در گام اول سه تا ۱۰ دستگاه خودرو را مستقر خواهیم کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا