ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رشد قابل توجه میزان پهنای باند در کشور

مدیرعامل یک شرکت اینترنتی با بیان این که در چهار سال گذشته میزان استفاده کاربران از پهنای باند با افزایش پنج برابری نسبت به دولت گذشته همراه بوده، گفت: عمدتا سیاست‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات عامل این رشد قابل توجه در میزان پهنای باند در کشور شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمدرضا نخجوانی، با اشاره با افزایش کیفیت اینترنت دریافتی از شرکت ارتباطات زیرساخت بیان کرد: کیفیت اینترنتی که در اختیار کاربران خود قرار داده‌ایم به طور مشخص در چند سال اخیر با بهبود قابل توجه‌ای همراه بوده است که این بهبود از افزایش کیفیت اینترنت کشور که از طرف زیرساخت تحویل شرکت‌ها داده شده سرچشمه می‌گیرد.
 
وی با اعلام این که از دید این شرکت اینترنتی، در چند سال گذشته دولت یازدهم در حوزه اینترنت چند کار مهم انجام داده است، افزود: ضریب دسترسی  و به طور کلی کیفیت اینترنتی که شرکت‌های دارنده پروانه از شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه می‌کنند، به شکل چشم‌گیری بهبود پیدا کرده و کمتر از هر زمان دیگر در ۱۰ سال گذشته اینترنت دریافتی از شرکت زیرساخت با قطعی و اختلال همراه بوده است. به عنوان نمونه، ما در سال‌های گذشته این تجربه را داشتیم که ضریب دسترسی اینترنت به کمتر از ۹۰ درصد رسیده بود و یا به عبارتی در ۱۰ درصد اوقات اینترنت کشور با اختلال مواجه بود. اما خوشبختانه این معضل کهنه در سال‌های اخیر به خوبی برطرف شده است.

او در ادامه به مشخص نبودن منشاء قطعی‌ها در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: در سال‌های گذشته ما شاهد اختلالاتی در اینترنت بودیم که با پارامترهای کیفی معمول مانند ضریب دسترسی قابل اندازه‌گیری نبود. در مقابل این سرویس بی‌کیفیتی هم که دریافت می‌کردیم پاسخ شفاف و دقیقی در خصوص مشکلات شبکه به شرکت‌ها ارایه نمی‌شد. در بیشتر مواقع نیز از شکایت کاربران متوجه می‌شدیم که برای مثال پروتکل‌های خاصی مانند HTTPS محدود شده‌ است.
 
نخجوانی تحولات رخ داده در وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت دولت یازدهم را عامل اصلی کاهش اختلالات اینترنتی و افزایش نسبی کیفیت اینترنت عنوان کرد.

همچنین بخوانید

این فعال اینترنتی یکی دیگر از بزرگ‌ترین معضلات شرکت‌های اینترنتی در دولت‌های گذشته را کمبود پهنای باند دانسته و تصریح کرد: یکی از بدترین معضلاتی که در دولت گذشته با آن دست به گریبان بودیم کمبود پهنای باند بود. تاجایی که صاحبان پروانه اینترنتی برای داشتن پهنای باند اینترنت مورد نیاز خود باید ماه‌ها در صف انتظار باقی می‌ماندند. اما با سیاست وزارت ارتباطات فعلی دیگر شرکتی نمی‌تواند این ادعا را مطرح کند که برای تامین اینترنت مورد نیازش دچار مشکل است یا با سهمیه‌بندی رو به روست.
 
براساس اظهارات نخجوانی به دلیل سیاست‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات دولت یازدهم برای رفع محدودیت‌هایی قدیمی و هم‌چنین رشد تقاضا در بازار اینترنت، پهنای باند اختصاص یافته به هر کاربر در ۴ سال گذشته نزدیک به ۵ برابر شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا