بانک و بیمهطلا و ارز

علل تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی/ ویژگی‌های بازار جدید چیست؟

آماده سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات برای ارتباط شرکت بازار متشکل ارزی و بانک ها مراحل پایانی را می گذراند و قرار است این بازار پس از تکمیل این زیرساخت ها به زودی راه اندازی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از علل تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی، آماده نشدن زیرساخت های فنی برای ارتباط فنی بانک ها و «شرکت عملیات بازار متشکل ارزی» بوده است.
برای عملیاتی شدن عملیات بازار متشکل ارز، به زیرساخت های لازم در بخش فناوری اطلاعات بانک مرکزی، بانک های عامل و شرکت بازار متشکل ارز نیاز است که مراحل پایانی آماده سازی را طی می کند.
مراحل ثبت این شرکت به پایان رسیده و مدارک تحویل داده شده است.
نوسان ها و تلاطم های شدید بازار ارز از مهمترین تهدیدات پیش روی اقتصاد است که سال گذشته بخش های مختلف اقتصادی را دچار چالش کرد.
برای ساماندهی و مقابله با نوسان ها و تلاطم های شدید بازار ارز قرار است به زودی بازار متشکل ارزی آغاز به کار کند که با راه اندازی آن، بازیگران بازار ارز ساماندهی شده و دلالان و معاملات کف خیابان به حاشیه رانده شوند.
هم اکنون بازار دبی و سلیمانیه عراق به عنوان مراجع مهم تعیین قیمت دلار و ارز در داخل کشور به شمار می روند که این موضوع، مدیریت بازار ارز در داخل را با مشکلاتی مواجه می کند، اما قرار است با راه اندازی بازار متشکل، این بازار به مرجع تعیین قیمت روزانه دلار و سایر ارزها تبدیل شود.

*ویژگی های بازار متشکل ارز
قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می توانند از طریق صرافی ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.
بازیگران اصلی بازار متشکل شامل بانک مرکزی، بانک ها و صرافی های دارای مجوز هستند. قرار است از طریق این بازار، بازیگران غیر مجاز سر و سامان داده شده و آنها نیز ناچار به اخذ مجوز و فعالیت قانونی شوند.
افراد حقیقی نمی توانند در بازار متشکل ارزی خرید و فروش کنند، این افراد برای تامین نیاز ارزی خود باید مانند گذشته به صرافی ها مراجعه کنند. فقط بانک ها و صرافی های مجاز قادر به اخذ کد و خرید و فروش در این بازار هستند.
شرکت بازار متشکل ارزی، شرکتی خصوصی به شمار می رود که نهادهای خصوصی سهامدار آن به شمار می روند. بانک مرکزی با وجود اینکه در آن سهامدار نیست، اما بر آن نظارت می کند.
سهامداران اصلی بازار متشکل، شامل کانون صرافان، کانون بانک های دولتی، کانون بانک های خصوصی و فرابورس هستند.
قرار است در ابتدا معاملات ۲ یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج به سایر ارزها تسری یابد.
بازار متشکل ارزی قرار است در ساختمان شماره یک بانک مرکزی در چهار راه استانبول تهران راه اندازی شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا