انرژی

جهش قیمت نفت درپی تمایل اوپک برای حفظ کاهش تولید

بهای معاملات نفت روز دوشنبه پس از این‌که اوپک اعلام کرد احتمالا توافق کاهش تولید را که به تقویت قیمت‌ها در سال میلادی جاری کمک کرده است حفظ می‌کند، به بالاترین حد خود در چند هفته اخیر صعود کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۹۶ سنت یا ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۷۳.۱۷ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۲ سنت یا ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۳.۵۸ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، پس از پایان دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در شهر جده، اظهار کرد: اتفاق نظری در میان تولیدکنندگان برای پایین‌بردن سطح ذخایر نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ وجود دارد.

به گفته کرک مک‌کنا استراتژیست شرکت مک‌کنا، وزیران انرژی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به احتمال افزایش تولید اشاره کردند. در این بین اظهارات مداخله‌جویانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنان بازارهای انرژی را ملتهب نگه داشته است.

اوپک، روسیه و شماری دیگر از تولید کنندگان غیراوپک که به اوپک‌پلاس معروف هستند دسامبر گذشته موافقت کردند از اول ژانویه به مدت شش ماه تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند تا از رشد بیش از حد ذخایر و افت قیمت‌ها جلوگیری کنند.

فالح در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک، اظهار کرد: در نیمه دوم سال تمایل ما برای حفظ مدیریت تولید برای پایین بردن تدریجی سطح ذخایر نفت و رساندن آنها به میانگین معمول است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز روز گذشته اظهار کرده بود که کار ما هنوز تکمیل نشده است و ما همچنان شاهد رشد سطح ذخایر نفت هستیم. اگر نیازی برای جبران کمبود عرضه در بازار وجود داشته باشد، اقدامات لازم را بررسی خواهیم کردیم اما ما چنین چیزی نمی‌بینیم.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، پیش‌تر اظهار کرده بود: تسهیل محدودیت عرضه مورد بحث قرار گرفته و وضعیت عرضه در مدت یک ماه آینده روشن‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز عامل دیگری که از روند رشد قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد کاهش فعالیت حفاری آمریکا برای دومین هفته متوالی بود. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شرکت‌های حفاری آمریکایی شمار دکل‌های حفاری نفت فعال را هفته گذشته سه حلقه کاهش داده و به ۸۰۲ حلقه رساندند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا