انرژی

نمودار مصرف برق ایران همچنان صعودی است

مصرف برق در ایران در حالی روندی رو به رشد در پیش گرفته که هنوز چرخه آغاز فصل تابستان، افزایش دما و به تبع آن استفاده از وسایل سرمایشی آغاز نشده است. با این حال به نظر می‌رسد سیاست وزارت نیرو مدیریت مصرف است تا کار به خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نرسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اعداد و ارقام درباره میزان مصرف برق در روزهای اخیر حاکی است که نمودار مصرف صعودی شده است. به طوری که میزان مصرف که در زمان اوج مصرف روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۳۸ هزار و ۴۵۸ مگاوات بوده در زمان اوج مصرف روز گذشته، ۲۹ اردیبهشت‌ماه به ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است و البته بنا بر گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، این میزان در مدت مشابه سال گذشته (۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) ۳۸ هزار و ۲۴۳ مگاوات بود.

علت افزایش مصرف برق

همچنین بخوانید

هفته گذشته اما مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور نسبت به اردیبهشت سال گذشته را موجب جهش ناگهانی پیک مصرف کشور در طی چند روز اخیر دانست. به گفته داوود فرخزاد، افزایش دمای نیمه دوم اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با سال گذشته موجب شده است تا در چند روز اخیر پیک مصرف جهش ناگهانی پیدا کند.

طبق اعلام وزارت نیرو و بر اساس ارزیابی صورت گرفته، انرژی مصرفی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است ولی همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور موجب شده است تا با استفاده هرچه بیش‌تر از سیستم‌های سرمایشی، شاهد رشد پیک مصرف در چند روز اخیر باشیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در حالی جهش ناگهانی پیک مصرف در این مقطع از سال را گذرا دانست و معتقد بود که در هفته جاری در صورت کاهش دمای هوا اوج مصرف برق نیز پیش از شروع فصل تابستان کاهش پیدا خواهد کرد که این اتفاق رخ نداد و هم‌چنان شاهد رشد مصرف برق هستیم.

اقدامات جلوگیری از خاموشی در حال بررسی

در این میان آنچه که مسئولان همواره بر آن تاکید کرده‌اند، مدیریت مصرف و جلوگیری از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده است. در این راستا نیز اقداماتی در حال انجام است که شامل برنامه‌های تشویقی برای مشترکین صنعتی، کشاورزی، ادارات و تجاری است که با کاهش مصرف خود در ساعات اوج می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. هم‌چنین احتمال تغییر ساعت کاری ادارات در دستور کار است که برای این منظور مذاکراتی نیز با استانداران در حال انجام است. با این حال هم‌چنان از نظر مسئولان مدیریت مصرف توسط مردم در صدر اقداماتی است که می‌توان برای جلوگیری از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده به کار گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا