انرژی

جزییات افتتاح چهار طرح توسعه منابع آب و خاک

از سال ۱۳۹۳ اجرای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در ۱۲ استان مرزی کشور در قالب ۶۱ طرح و ۱۲۰ پروژه با هزینه کردی بالغ بر ۲۷۰ هزار میلیارد ریال، سرعت یافت. در این راستا طرح‌های توسعه منابع آب و خاک استان آذربایجان‌غربی شامل ۸ پروژه در قالب ۴ طرح فردا با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در ۱۲ استان مرزی کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان) با هدف تأمین آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت، چشم اندازی را برای توسعه اقتصادی در این مناطق ایجاد کرده و می‌تواند نقش اساسی در توسعه پایدار استان‌های مرزی، ارتقا معیشت، بهبود استانداردهای زندگی مردم، کاهش فقر، توزیع مناسب درآمد و تقویت هویت ملی و تعلق سرزمینی را در استان‌های مرزی داشته باشد. این طرح‌ها گام مهمی در جهت دستیابی به توسعه پایدار با رعایت تاب‌آوری اکوسیستم‌های طبیعی است.

تشریح افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک

همچنین بخوانید

رئیس جمهور در سفر خود به آذربایجان غربی، طرح توسعه بهره‌برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی (کرم آباد)، طرح سد سیلوه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، طرح سد و نیروگاه سردشت و طرح غازان، را افتتاح خواهد کرد. سد مخزنی کرم آباد، شامل یک سد خارج از بستر بوده که با حدود ۲۱ کیلومتر خط انتقال و سه ایستگاه پمپاژ، به میزان ۱۹۲۵۰ هکتار از شبکه‌های آبیاری مدرن را آبیاری خواهد کرد. در این مرحله ۸۴۰۰ هکتار از این اراضی، آماده بهره‌برداری است.

ساختمان سد و نیروگاه سردشت شامل یک سد خاکی با هسته رسی بوده که علاوه بر استحصال انرژی پاک برق‌آبی سالانه به میزان ۴۲۱ گیگاوات ساعت، آب شرب شهرهای سردشت و ربط را نیز تأمین خواهد کرد. ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی سیلوه با هدف تأمین آب مورد نیاز برای ۱۲۹۶۰ هکتار از اراضی اطراف شهرستان پیرانشهر و مسیر کانال جَلدیان احداث شده است که در حال حاضر ۴۰۰۰ هکتار شبکه آبیاری درجه ۱ و ۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی غازان نیز شامل سد انحرافی بویلاپوش با قابلیت تنظیم ۵۱ میلیون مترمکعب آب نابهنگام رودخانه قطورچای و تأمین و توسعه آب بهنگام برای ۶۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی احداث گردیده که در این مرحله ۳۳۰۰ هکتار از آب آن بهره‌مند خواهند شد. در این مرحله ۱۶۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه به زیر کشت می‌رود و در صورت تکمیل این طرح‌ها، ۴۶۵۰۰ هک تار شبکه آبیاری مدرن در این مناطق ایجاد و از محل تولید نیروی برق‌آبی، سرجمع ۴۵۰ گیگاوات ساعت در سال انرژی برق تولید خواهد شد.

تاکنون در این پروژه‌ها ۳,۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و در این مرحله بخش‌هایی از این طرح‌ها با هزینه کرد ۲,۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح یا آبگیری می‌شوند. با کمک این پروژه‌ها، آب شرب برای بیش از ۴۰۰.۰۰۰ نفر تأمین شده و ۱۱۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا