امور زیربناییراه و ساختمان

ترغیب مالکان به فروش یا اجاره مسکن با ابزارهای قانونی

نماینده مجلس دهم گفت: در شرایط کنونی بسیاری از مالکان، واحدها و مجتمع های مسکونی را برای افزایش سود خالی نگه داشته و به نوعی احتکار می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدحمایت میرزاده عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، وضعیت بازار مسکن را بحرانی دانست و گفت: حق مسکن یکی از نیازهای اساسی هر شهروندی محسوب می شود و بعد از تأمین خوارک و پوشاک، تأمین مسکن جزء بدیهی ترین امور محسوب می شود، اما متأسفانه در شرایط کنونی بخش کثیری از مردم با مشکلات بسیاری برای خرید یا اجاره مسکن روبه رو هستند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس اصول قانون اساسی، دولت موظف به تأمین مسکن برای تمام اقشار جامعه است، اما در شرایط کنونی وضعیت بازار مسکن به گونه ای است بسیاری از مردم با سرمایه های قبلی خود قادر به اجاره مسکن نیستند و حتما باید مبالغ زیادی را برای این بخش تأمین کنند.مردم با سرمایه های قبلی خود قادر به اجاره مسکن نیستند

همچنین بخوانید

استراتژی اشتباه دولت ها برای واگذاری حوزه مسکن سازی به بخش خصوصی

وی افزود: به نظر من رویکرد دولت ها برای واگذاری حوزه مسکن و مسکن سازی به بخش خصوصی کامل اشتباه بوده است، زیرا تأمین مسکن جزء نیازهای ضروری افراد بوده و حاکمیت باید در جهت رفع این مشکلات گام بردارد.

تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه ای

میرزاده ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده، از این رو این مسئله موجب شده که سرمایه ها به سمت بازار خرید و فروش مسکن هدایت شود، البته جذب سرمایه به بازار مسکن امری مثبت بوده، اما این اعتبارات کلان باید در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن سرمایه گذاری شود.

دولت در چند سال اخیر نظارتی بر بازار مسکن نداشته است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از خلاء نظارتی دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازار مسکن، تصریح کرد: دولت در چند سال اخیر نظارتی بر بازار مسکن نداشته و این مسئله موجب تشدید تلاطم در بازار شده است.

احتکار خانه‌های خالی از سکنه در کلانشهرها؛ با اخذ مالیات مالکان ترغیب به فروش یا اجاره می‌شوند

وی بر لزوم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی شاهدیم که بسیاری از مالکان، واحدهای مسکونی و مجتمع های مسکونی را برای افزایش سود خالی نگه داشته و به نوعی احتکار می کنند، از این رو دولت باید با اعمال سیاست های مالیاتی، افراد را به فروش یا اجاره مسکن ترغیب کنند، البته از طرف دیگر باید سیاست های تشویقی نیز در نظر گرفته شود.

مجلس باید برای ساماندهی بازار مسکن ورود کند

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه مجلس قطعا باید برای ساماندهی بازار مسکن ورود کند، تصریح کرد: دولت باید در راستای اعمال سیاست های حمایتی از مردم برای تسهیل در تأمین مسکن قدم بردارد./

پایان پیام

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا