انرژیبورسبورس انرژی

عرضه نفت در بورس تا سال‌های آینده بدون وقفه ادامه دارد

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی گفت: امسال و سال‌های آینده عرضه نفت در بورس بدون کوچک‌ترین وقفه ای ادامه خواهد داشت.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، بورس نفت ایران از آبان ماه سال گذشته برای ایجاد تنوع در مسیر فروش نفت شروع به کار کرد. تا کنون روند عرضه نفت در بورس با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. مشتریان هم با توجه به این موضوع از نفت عرضه شده، استقبال‌های متفاوتی کرده اند. پس از روند منظمی که بورس نفت ایران داشت و در آخرین عرضه آن ۷۰ هزار بشکه نفت به فروش رسید، سه شنبه هفته گذشته ۲۴ اردیبهشت بر خلاف انتظارات، نفتی در بورس عرضه نشد.

امیر حسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره عرضه نشدن نفت در بورس و انتقاداتی که به وزارت نفت برای کم‌کاری در این امر وجود دارد، گفت: دو نهاد باید اطلاعیه­ عرضه­ ما را تأیید کنند که بتوانیم آن را منتشر کنیم و بر اساس آن عرضه را انجام بدهیم و آن هم نهادهایی هستند که ذیل سازمان بورس هستند.

وی افزود: در قانون بودجه­ سال ۹۸ وزارت نفت مکلف شده که ماهانه حد­اقل ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند؛ از آنجایی که در قانون بودجه این موضوع تصریح شده، یک تکلیفی بر عهده­ وزارت نفت است و وزارت نفت باید برای اجرای آن یک شیوه­‌نامه‌­ای تهیه می‌کرد.

همچنین بخوانید

تبیانیان خاطرنشان کرد: طی فروردین و اردیبهشت ماه هماهنگی‌­های لازم در وزارت نفت انجام شد و این شیوه‌­نامه در این هفته تنظیم و ابلاغ شد؛ بر اساس آن ما طی سال ۹۸ با همان میزانی که قانون‌گذار تکلیف کرده این عرضه­‌ها را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: این تأخیر یک هفته­‌ای به خاطر این است که عرضه‌­ها و معامله های صورت گرفته در سال جدید بر اساس قاعده­‌گذاری‌­ای بوده که در سال ۹۷ انجام شده بود، اما حالا که از سمت آقای وزیر شیوه‌­نامه­ جدید ابلاغ شده، بر اساس آن باید در سال ۹۸ اقدام کنیم؛ این توقف کوتاه یک هفته­‌ای به علت این بود که باید بر اساس این شیوه­‌نامه اطلاعیه­ عرضه دوباره تنظیم می‌شد و بر اساس آن عرضه انجام می‌گرفت؛ این‌که نباید وقفه­‌ای در عرضه نفت در بورس اتفاق بیفتد کاملا درست است؛ علی‌رغم اینکه ما هم معتقدیم که نباید هیچ وقفه‌­ای صورت بگیرد،  ولی این وقفه اجتناب‌ناپذیر بود.

تبیانیان در ادامه گفت: در سال ۹۸ چون هنوز اطلاعیه آماده نشده بود می‌توانستیم کلا نفتی را در بورس عرضه نکنیم؛ اما توقف در عرضه نفت، برای سرمایه‌گذاران در بازار نفت، این پیام منفی را ایجاد می‌کند که عرضه نفت در بورس مداومت نخواهد داشت؛ بر همین اساس طبق قاعده­ سال ۹۷ و مصوبه­ شورای هماهنگی سه قوه، در ابتدای سال ۹۸، عرضه نفت در بورس را ادامه دادیم، اما از این به بعد و بر مبنای قانون جدید در بورس، نفت عرضه خواهد شد؛ در اطلاعیه عرضه جدید سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۲ میلیون بشکه نفت سبک در بورس عرضه خواهد شد.

 نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی با اشاره به عرضه نفت بر مبنای اطلاعیه عرضه جدید در تاریخ ۳۱ اردیبهشت گفت: بر مبنای مصوبه­ مجلس در قانون بودجه سال ۹۸ قرار بود ماهانه ۶ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی عرضه شود؛ امسال دیگر بر اساس مجوزهای خاص عمل نمی­‌کنیم و بر اساس قانون، عرضه نفت را اجرا خواهیم کرد؛ به همین دلیل طی امسال و سال­های آینده به راحتی  این رویه را انجام می‌دهیم، بدون اینکه کوچکترین وقفه­‌ای داشته­ باشیم.

وی در ادامه در رابطه با عرضه‌های جدید و شرایط بهتری که برای خریداران در نظر گرفته شده است، گفت: در اطلاعیه عرضه جدید شرایط خریداران و انتظارات منصفانه آنها با توجه به شرایط واقعی بازار را در نظر گرفتیم؛ برای مثال با توجه به این که موضوع تحویل در خشکی وجود دارد، حداقل حجم محموله از ۳۵ هزار بشکه در عرضه های قبلی‌، در اطلاعیه عرضه جدید به ۱۰۰۰ بشکه کاهش یافته است؛ خبر خوب­تر این است که شرایط شیوه­‌نامه تهیه شده، نسبت به سال ۹۷ بسیار تسهیل و منعطف تر شده است.

تبیانیان در پایان در رابطه با عرضه گازوئیل و  فرآورده­‌های نفتی در بورس گفت: بندهایی که در قانون بودجه وجود دارد، مربوط به نفت خام و میعانات گازی است؛ در مورد عرضه­ سایر فرآورده­‌ها در بورس تکلیفی وجود ندارد؛ این موضوع در اختیار وزارت نفت است که یک چنین تصمیمی را داشته باشد یا نه؛ قاعدتاً اگر تصمیم وزارت نفت در این خصوص وجود داشته باشد به محض ابلاغ، عملیاتی خواهد­شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا