بانکصنعت، معدن، تجارت

واکنش کنفدارسیون صادرات ایران به بسته سیاستی جدید بانک مرکزی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه محدودیت‌های این بسته سیاستی برای استفاده از روش‌های قانونی بازگشت ارز به کشور، یک گام رو به عقب است، توضیحاتی در خصوص تأثیرات این تصمیم جدید بانک مرکزی بر صادرات کشور ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،محمد لاهوتی  در واکنش به بسته سیاستی جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی اظهار کرد: گرچه هنوز جزئیات دقیق بسته ابلاغی بانک مرکزی مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد در این بسته، سطح بندی قبلی که صادرکنندگان را بر اساس میزان صادراتشان لایه بندی کرده بود، حذف شده و کلیه صادرکنندگان به‌جز صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، ملزم شده‌اند تا ۵۰ درصد ارز صادراتی خود را به سامانه نیما عرضه کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه انتظار می‌رفت بانک مرکزی، در سیاست‌گذاری خود به‌دنبال تسهیل در بازگشت ارز صادراتی باشد، با انتقاد از الزاماتی که در بسته جدید بانک مرکزی گنجانده شده گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و تحریم‌هایی که از هر سو به صادرکنندگان فشار می‌آورد و هزینه‌های صادارت را به‌شدت افزایش داده، دست صادرکنندگان باید بازگذاشته شود تا با هر روشی که می‌توانند ارز صادراتی خود را به کشور و چرخه اقتصادی ایران بازگردانند.

وی اضافه کرد: متأسفانه این محدودیت‌ها و الزاماتی که در روش‌های بازگشت ارز صادراتی گذاشته شده، مشکلات صادرات و صادرکنندگان را بیشتر خواهد کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: علاوه بر این، کمیته ارزی اتاق بازرگانی به بانک مرکزی پیشنهاد داده بود که فرصتی ۶ ماهه را برای صادرکنندگانی که موفق به بازگشت ارز خود نشده بودند در نظر بگیرد، ولی با این وجود، بانک مرکزی، تنها فرصتی ۲ ماهه یعنی تا پایان تیرماه را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه بسته سیاستی جدید بانک مرکزی، مشکلات صادرکنندگان به عراق و افغانستان را هم حل نکرده است، گفت: متأسفانه علی‌رغم آنکه ۳۰درصد صادرات کشورمان به عراق انجام می‌شود، بسته جدید بانک مرکزی، همان بخشنامه مرتبط با ۱۶ مرداد ماه سال گذشته را مورد تأکید قرار داده است و این درحالی است که صادرات با این دو کشور به صورت ارزی امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس، تعیین تکلیف نشدن صادرات به عراق و افغانستان می‌تواند تأثیرات منفی بر صادرات به این دو کشور داشته باشد.

لاهوتی در ادامه با تأکید بر اینکه بانک مرکزی نباید روش‌های بازگشت ارز را به صادرکنندگان دیکته کند، گفت: بانک مرکزی باید دست صادرکنندگان را در انتخاب راه‌های قانونی که خودش برای بازگشت ارز معرفی کرده، باز گذارد، ولی متأسفانه این اتفاق نیافتاده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: یکی از موضوعاتی که باعث شد در ۲-۳ ماه گذشته، بازگشت ارز صادراتی به کشور بین ۲۰ تا ۳۰درصد بیشتر شود، روش واردات در برابر صادرات بود، لذا اینکه بانک مرکزی، صادرکنندگان را ملزم کرده تا ۵۰درصد ارز صادراتی خود را حتماً به سامانه نیما، بخشی را به صرافی‌ها و بخشی را به صورت واردات در برابر صادرات به کشور بازگردانند و الزاماتی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته، یک گام به عقب بود و بانک مرکزی می‌بایست همه راه‌های قانونی بازگشت ارز به کشور را برای صادرکنندگان باز می‌گذاشت.

بسته جدید بانک مرکزی برای برگشت ارز صادرات+جزئیات

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا بانک مرکزی، با این بسته سیاستی، هدفی جز بازگشت ارز صادراتی دارد یا اهداف دیگری از جمله تقویت نیما را دنبال می‌کند، گفت: باید دوستان بانک مرکزی به این سؤال پاسخ دهند، ولی این بسته سیاستی و محدود کردن روش‌های بازگشت ارز برای صادرکنندگان این ابهام را در ذهن ما هم ایجاد کرده است، چراکه دیکته کردن روشی خاص از بین همه روش‌های قانونی برای بازگشت ارز صادراتی، آن هم در این شرایط تحریمی، نتیجه‌ای جز بستن دست و پای صادرکنندگان ندارد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا