خودروصنعت، معدن، تجارت

انتقاد از عدم برنامه ریزی مدون برای تنظیم بازار خودرو

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت:در بازدید از کارخانه ایران خودرو و گزارشات ارائه شده مبلغ ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا باسفندماه سال ۹۷  بابت پیش فروش از مردم دریافت کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهرام پارسایی؛ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت:  حجم بدهی خودروسازان به ویژه بدهی بابت پیش فروش خودرو که از مردم پول دریافت کردند نگران کننده است. در بازدید از کارخانه ایران خودرو و گزارش ها و نحوه واگذاری ماشین سازی تبریز ارائه شده مبلغ ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا برج ۱۲ سال ۹۷  بابت پیش فروش از مردم دریافت کردند، ما در حال بررسی این موضوع هستیم که مبالغی که از مردم دریافت کردند کجاست و چرا خودروسازان بدهی هنگفتی دارند؟
وی ادامه داد: پیش فروش خودرو در صورت نداشتن قطعه، خلاف قانون است. قوانین بر این اساس است که خودروساز در شرایطی می تواند خودرو پیش فروش کند که یا قطعات در انبار و یا در گمرک داشته باشد که در شرایط فعلی به علت وجود تحریم ها فقط از این دو طریق می توانند قطعات خود را تامین کنند.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما شاهد این بودیم که خودروسازان خودروهای زیادی تولید کردند که قطعات شان ناقص است پس اصل پیش فروش با وضعیت مذکور تخلف است زیرا زمانی که قطعه ندارند نباید اقدام به ساخت، فروش و پیش فروش خودرو کنند.
پارسایی با بیان اینکه به انجام تعهدات جدید و معوقه خودروسازان در قبال پیش فروش آن امیدوار نیستم افزود: وزارت صمت باید تدبیر و برنامه ریزی جدی تری داشته باشد ولی تا به الان از سوی این وزارتخانه برنامه مدونی در راستای تنظیم بازار خودرو مشاهده نکردیم.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در روزهای آتی بازدیدی از سایپا خواهیم داشت و گزارشی از عملکرد این دو خودروساز تهیه و به مجلس، مردم و در صورت لزوم به قوه قضاییه ارجاع خواهیم داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به شواهد موجود بازار خودرو دچار بحران است و دلیل آن عدم عرضه خودرو در بازار است.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: جلسات متعددی با وزیر صمت داشتیم خودروسازان با امروز و فردا کردن به دنبال فرج هستند.

اگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس تا به الان همکاری کرده بود این طرح را به سرانجام می‌رساندیم و با مشکلات و آشفتگی که الان در بازار خودرو شاهد هستیم را نداشتیم.پارسایی اظهار کرد: از مجلس، هیئت رئیسه و کمیسیون اصل نود گلایه دارم زیرا طبق آیین نامه داخلی مجلس، یک طرح یک فوریتی پس از ۴۵ روز باید تعیین تکلیف شود ولی الان بالغ بر ۳۹۰ روز است که طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو در صحن تصویب ولی تا به الان بین صحن و کمیسیون پاسکاری می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا