انرژی

رویترز: ۷۰۰ هزار تن نفت آلوده روسیه در راه آسیاست

رویترز طی گزارشی نوشت: شرکت‌های تجاری ویتول و یونیپک در حال ارسال ۷۰۰ هزار تن نفت آلوده روسیه به آسیا هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، ، شرکت‌های تجاری ویتول و یونیپک در حال ارسال ۷۰۰ هزار تن نفت آلوده روسیه به آسیا هستند. آنها سعی میکنند بشکه های خود را که خریداران اروپایی رد کرده اند، در آسیا جای دهند.

دروژبا، یک خط لوله کلیدی روسیه به اروپا و بندر مهم آست لوگا با کلراید آلی آلوده شده است که می‌تواند تاسیسات پالایشگاهی را خراب کند. در نتیجه روسیه مجبور شده صادرات به اروپا را کاهش دهد.

هدف ویتول و یونیپک پالایشگاه‌های مستقل چینی یا تیپاتها هستند که برای دریافت این نفت علاقه نشان داده اند.

طبق گزارشات، پالایشگاههای چین اخیرا محموله‌هایی از نفت خام اورال را نشان داده‌اند که حاوی محتوای کلراید آلی از ۵۰-۳۰ بخش در هر میلیون تا ۲۰۰ ppt است. قیمت این نفت ذکر نشده است.

خریداران محتاطانه گام بر می دارند چون نفت خام آلوده اورال باید در تانکرها ذخیره شود و بارها با نفت خام تمیز رقیق شود تا محتوای کلراید آن پایین بیاید و به تاسیسات پالایشگاهی آسیب نرساند.

یک تاجر معامله کننده با پالایشگاههای چینی گفت:« قیمت نهایی مشخص می شود. آزمایشات کیفی بیشتری لازم است. بعد می‌توان هم قیمت را مشخص کرد وهم اینکه به چه روشی می‌توان این نفت را پالایش کرد و اصلا قابل پالایش هست؟»

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت:« به من بشکه‌های ۲۰۰ ppm نشان دادند و من گفتم نه متشکرم .تنها پالایشگاه‌های بزرگ ازپس این نفت بر می آیند . یک محموله ۲۰۰ppm از فلوراید آلی نیاز به ۲۰ محموله با همان مقدار برای رقیق سازی  تا سطح عادی ۱۰ ppm دارد.

تاجران اروپایی می گویند محموله‌های نفت آلوده با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی معامله می‌شوند ولی خریداران کمی علاقه نشان داده اند. نفت خام تمیز اورال روسیه از دریای بالتیک در حال حاضر بشکه ای ۷۴ دلار معامله می‌شود.

مقدار نفت آلوده‌ای که فعلاً به سمت آسیا می‌رود حدود نصف ۱.۵ میلیون تن معادل ۱۱ میلیون بشکه است که در هفته های اخیر از بندر آست لوگای بالتیک صادر شده است.

چون خریداران اروپایی از خرید این نفت خودداری کردند، سر از موسسات تجاری در آورده است. تخمین زده می‌شود ۹ میلیون بشکه دیگر بین بلاروس و آلمان وارد خط لوله دروژبا شود.

کشتیهایی که به سمت آسیا می‌روند حاوی ۱۳۰هزار تن نفت سونانگول به سمت یینگکوی چین ،  ۲۷۰ هزار تن نفت اورال به مقصد نینبوی و ۲۷۰ هزار تن نفت اورال به یینگکوی میشوند.

تولید نفت روسیه به زیرسطح قرارداد اوپک رسید
مکل آلودگی نفت صادراتی روسیه به اروپا راه حل سریع ندارد

انتهای پیام/۱۰۵

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا