اقتصاد کلان

رونمایی از بدهکار جدید ۳ هزار میلیاردی/ سهامدار یک بانک از خودش ۱۴۰۰ میلیارد تومان وام گرفت

هنوز یک سال از اعدام باقری درمنی بدهکار بانکی، شش ماه از دستگیری قربانعلی فرخ زادرین، خریدار ماشین‌سازی تبریز و متهم دریافت یک میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، چند هفته از برگزاری دادگاه هدایتی، چند روز از برگزاری جلسات دادگاه متهمان بانک سرمایه نگذشته که بازهم پای یک پرونده بانکی به محافل خبری باز شده است. بر این اساس سهامدار اصلی یکی از بانک‌های خصوصی کشور با استفاده از انواع ابزارهای خود، اقدام به پرداخت وام به خودش کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس اطلاعاتی که سازندگی از منابع آگاه و همچنین بررسی اطلاعات مالی یک بانک خصوصی به دست آورده، سهامدار اصلی این بانک خصوصی ۳ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارد. مجموعه شرکت‌ های او همچنین ۱۳۶ میلیون یورو بدهی به نظام بانکی کشور دارند. بررسی ‌ها نشان می‌ دهد طی ماه‌های گذشته چند مجموعه شبه‌دولتی تلاش کرده‌اند تا با خرید بخشی از سهام این بانک مانع از بروز بحران گسترده در سطح نظام مالی کشور شوند ولی بررسی صورت ‌های مالی این بانک خصوصی تایید می ‌کند سهامدار اصلی این بانک، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از مجموعه خودش وام گرفته است. سهامدار اصلی این بانک بیش از ۶۰ شرکت در اختیار دارد. همچنین او موفق شده تعداد قابل توجهی شرکت اقماری با حضور کارمندان خود راه‌اندازی کند. اوج‌گیری مجموعه‌ های وابسته به او مربوط به سال ۶۴ می‌شود. در ابتدای دهه ۶۰ مجموعه‌های تحت هدایت او دچار بحران مالی شده بودند. پیش از این مجموعه او در یکی از پروژه‌های مهم «خلع ید» شده بود ولی مدتی بعد از طریق حضور در بازار سرمایه همچنین تجارت با پاکستان به وضعیت خود سامان داد.

در میانه دهه هشتاد مجموعه ساختمانی او در آمریکای جنوبی وارد پروژه‌های ساختمانی شد. در این دوره زمانی سایت‌ های خبری داخلی از ارتباط ویژه ‌ای اطلاع دادند که میان این مجموعه و دولت وقت رقم خورده بود. سایت‌ های زرد خبری از او به عنوان یکی از هشت ثروتمند ایران یاد می ‌کنند. اما بحران ‌های اخیر اطراف او زمانی اوج گرفت که صورت‌ های مالی بانک مورد بررسی قرار گرفت. این صورت‌ ها نشان می‌ دهند این مجموعه سال گذشته با زیان هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی مواجه شده است. این بانک تنها در یک ماه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. تنها طی یک ماه گذشته ۲۴۴ میلیارد تومان سپرده از این بانک خارج شده است. این بانک در دوره زمانی یک ساله نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده بود. در صورت تداوم بحران مالی در این بانک، موجی از تحولات مالی در اقتصاد ایران و بازار سرمایه رقم می‌ خورد.

همچنین بخوانید

*افشاگری از سال ۹۷ به ۹۸

بانک‌ ها طی سه سال گذشته منظومه ‌ای پیچیده از روابط را ایجاد کرده ‌اند. برخی بررسی ‌ها نشان می ‌دهد یکی از معروف‌ترین بانک‌ های خصوصی از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع خود برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی استفاده کرده است. سهامدار اصلی این بانک بیش از ۱۰ درصد سهام مالکیتی را به کارمندان دفتری خودش (راننده و…) واگذار کرده است. همزمان یکی دیگر از بانک‌ ها بخش مهمی از منابع خود را در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که امکان بازگشت مالی برای آنها از دست رفته است. بانک دیگری ادامه حیاتش به یک مجموعه پتروشیمی گره خورده است. وضعیت بانک ‌ها طی چند سال اخیر به یکی از بحران ‌های بزرگ نظام مالی ایران تبدیل شده است.

پرونده بدهکار ۳ هزار میلیارد تومانی سال گذشته نیز در دستور کار بررسی قرار گرفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی و رئیس وقت بانک مرکزی مکاتبات برای برخورد با این بدهکار بانکی را آغاز کرده بودند. همزمانی موضوع این پرونده و بحران دلار و همچین فشار برخی طیف‌ های سیاسی و بخصوص تعدادی از نمایندگان مجلس موجب شد تا دولت روند پیگیری این پرونده را با تاخیر مواجه سازد. با این حال گفته می‌ شود طی هفته‌های گذشته باز هم موضوع برخورد با او مطرح شده است. بدهکار بانکی یکی از مخالفان جدی رئیس قبلی بانک مرکزی به شمار می ‌آمد.

 

منبع
روزنامه سازندگی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا