اقتصاد کلان

سازمان برنامه و بودجه بنگاه توزیع بودجه شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی کشورمان سازمان برنامه و بودجه است و بخش بودجه نسبت به برنامه غالب شده و  این سازمان بنگاهی شده که صرفا توزیع بودجه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،  احمد علی کیخواه رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که امروز در همایش روز جهانی تنوع زیستی در محل سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بنده از مخالفان ایجاد مرجعیت زیستی در وزارت جهاد کشاورزی بوده‌ام به همین منظور قصد صحبت در این مراسم را نداشتم.

وی افزود: با انتقال مرجعیت تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی که بر اساس اختیارات دولت صورت گرفته، وظایف میان دو بخش وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تقسیم شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: خوشبختانه انتخاب زند به عنوان مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی و همچنین سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی به عنوان دستگاه مربوطه گزینه مناسبی هستند اما ما سابقه خوبی از این چندپارگی‌ها نداشتیم.

همچنین بخوانید

کیخواه گفت: چند سال پیش قانون انتزاع در کشور اجرا و قرار شد تمام مسئولیت‌های بخش کشاورزی از مرجع تا سفره مردم در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز شود اما درست مانند همین موضوع تنوع زیستی وزارت جهاد کشاورزی عملا ظرفیت لازم برای انجام وظیفه خود را نداشت و از آن طرف وزیر صنعت درباره امور بازرگانی تصمیم‌گیری می‌کرد.

وی افزود: به دلیل این ناهماهنگی‌ها به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی ذیل ریاست جمهوری هستند؛ به نظر بنده وزارت تعاون نیز باید ذیل وزارت اقتصاد فعالیت کند زیرا در حال حاضر فعالین این بخش میان دو وزارتخانه وزارت کشاورزی و تعاون بلاتکلیف مانده‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس گفت: ۸۰ درصد تعاونی‌هایی که در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند اما عملا امورشان در وزارت کار است و باعث سردرگمی آنها شده است.

وی اظهارداشت: یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی کشورمان سازمان برنامه و بودجه است و بخش بودجه نسبت به برنامه غالب شده و  این سازمان بنگاهی شده که صرفا توزیع بودجه می‌کند.

وی افزود: یک کارشناس روبروی یک نهاد تخصصی مانند همین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می‌ایستد و هر چقدر به آن سازمان بگوید برای حفظ تنوع زیستی باید کار مشخصی انجام شود آن یک نفر می‌گوید معتقد نیستم.

وی گفت: اگر قرار است کشور نجات پیدا کند باید نهادهای برنامه‌ریزی اصلاح شود این در حالیست که در حال حاضر بخش برنامه‌ریزی و موضوعاتی مانند تنوع زیستی فراموش شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا