بانک و بیمهطلا و ارز

بازار ارز، طلا و سرمایه به کدام سو می رود؟

افت قیمت طلا و ارز طی روزهای گذشته این پرسش را نزد فعالان اقتصادی و حتی بسیاری از مردم عادی به وجود آورده که بازار سرمایه و نیز طلا و ارز چه وضعیتی را دست کم در آینده نزدیک تجربه خواهد کرد؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از ایرنا، از کسادی کار دلالان و سفته بازان در اقتصاد کشورمان چهار سالی می گذشت و در این مدت بازارها پس از تحمل هشت سال نوسان پی درپی روی آرامش را دیدند تا اینکه اواخر سال ۹۶ تحرکات اعتراضی از سوی جریان مخالف دولت از شهر مشهد آغاز شد و بلافاصله به سایر شهرها سرایت کرد. این تحرکات نقطه آغاز خروج تعادل بازارها به ویژه بازار ارز بود.

پس از آن خروج آمریکا از برجام، افزایش قیمت ارز، هراس مردم از آینده اقتصادی کشور و هجوم نقدینگی به بازارهای مختلف برای حفظ ارزش سرمایه ها در مقابل کاهش ارزش ریال و آغاز دور جدید تحریم ها همه دست به دست هم دادند و بازارها از تعادل خارج شدند و امروز نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۱ درصد رسیده است.

هر چند در طول سالیان گذشته اقداماتی برای کاهش سهم دلار در اقتصاد کشورمان انجام شده اما واقعیت این است که نقش پررنگ دلار در نوسانات قیمتی در بازارهای کشورمان قابل انکار نیست. بنابراین با رشد جهشی قیمت دلار حتی کالاهایی که وابسته به ارز نیستند هم تحت تاثیر افزایش نرخ این ارز قرار گرفتند.

هر چند در این مدت دولت راهکارهایی را برای مهار جهش دلار و به دنبال آن طلا و … به اجرا رساند اما هر بار باعث شد برای افرادی رانت ایجاد شود و این کمکی به بازار و آرام گرفتن قیمت ها نکرد. این بار نسخه دولت برای پایدارسازی قیمت ها، راه اندازی بازار متشکل ارزی است که از روز گذشته -دوشنبه، سی ام اردیبهشت ماه- شاهد اثرگذاری این راهکار در بازار بودیم به طوری که قیمت دلار و به دنبال آن طلا به طور محسوسی کاهش یافت و در مقابل تابلو بورس و بازار سرمایه سبز شد.

اما موضوع و مهم تاثیرگذار در نوسانات قیمتی جو روانی ناشی از متغیرهای سیاسی و روابط بین الملل است که اقتصاد ایران چسبندگی فوق العاده ای به این موضوع دارد و سهم مباحث سیاسی به ویژه سیاست خارجی در آرامش بازارها یا تنش در بازار قابل چشم پوشی نیست.

حال موضوع مهم این است که با توجه به تمام شرایط اقتصادی و سیاسی کشورمان آیا ریزش قیمت ارز، طلا و … استمرار پیدا می کند یا یک مُسکن مقطعی است. پاسخ کارشناسان به این سوال این است که شرط پایداری قیمت ها و برقراری ثبات در اقتصاد عملکرد صحیح بازار متشکل ارزی و ایجاد آرامش در روابط بین الملل خواهد بود. در این شرایط است که نقدینگی به بازار سرمایه و بورس برمی گردد.

 افت قیمت ارز بورس را نجات می دهد 
«سعید اسلامی بیدگلی» دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری ایران در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره آینده بازارهای طلا، ارز و بازار سرمایه با توجه به آغاز ریزش قیمت ها از روز گذشته گفت: در شرایط حال حاضر تحلیل وضعیت بازارهایی مانند ارز، طلا و …از بُعد اقتصادی بسیار دشوار است چرا که این روزها وزن متغیرهای سیاسی و تاثیر آنها بر متغیرهای اقتصادی به حدی زیاد است که تمام تصمیم گیری‌ ها با این موضوع گره خورده است.

وی با بیان اینکه برخی از نوسانات در بازارهای مالی پشتوانه اقتصادی ندارد و تحت تاثیر متغیرهای سیاسی است، ادامه داد: به نظر می رسد که راه اندازی بازار متشکل ارزی و تزریق ارز از سوی بانک مرکزی و کاهش تاثیرپذیری سرمایه گذاران از اخبار منفی سیاسی باعث شده که قیمت ارز روند نزولی پیدا کند.

اسلامی افزود:‌ به دنبال کاهش قیمت ارز، نرخ طلا هم پایین آمد. البته ریزش قیمت طلا در بازار متاثر از کاهش نرخ آن در بازارهای جهانی هم بوده است. البته نکته قابل توجه دیگر در کاهش قیمت طلا بحث کاهش تقاضا در بازار است.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد به دلیل افزایش چشمگیر قیمت ارز از سال گذشته تا به امروز، سفته بازان انتظار برگشت قیمت ها را داشتند، اظهار داشت: معتقدم مجموعه این عوامل باعث شده این روند نزولی قیمت ها آغاز شود اما تداوم این جریان به مباحث و اخبار سیاسی بستگی دارد. البته شکل گیری بازار متشکل ارزی و تحقق اهداف دولت از اجرای سیاست هم می تواند در کنترل بازار ارز موثر عمل کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری ایران تاکید کرد: ‌اگر در عرصه بین المللی کشورمان و مباحث سیاسی ریسک جدیدی ایجاد شود و بازار متشکل ارزی در مسیر درست کار کند، در کوتاه مدت می توانیم انتظار روند نزولی قیمت ها را داشته باشیم.

وی درباره آینده بازار سرمایه و اینکه در چه شرایطی نقدینگی به بورس برمی گردد، گفت: متاسفانه برای بسیاری از سرمایه داران عادی در یک سال گذشته سرمایه گذاری در بازار سکه، طلا و ارز ارجحیت داشته و سرمایه ها کمتر به سمت بازار سرمایه حرکت کرده اما بدیهی است که با روند افت قیمت ها در بازار ارز و طلا بخشی منابع به سمت بازار سرمایه هدایت خواهد شد.

 آرامش بازار در گرو پیش بینی پذیر بودن اقتصاد 
مهم ترین عامل پایداری قیمت ها و خروج التهاب از بازارها، پیش بینی پذیر بودن اقتصاد است. اعتماد به آینده اقتصاد، نقش ضربه گیر را دارد و می تواند جلوی نوسانات قیمتی ناشی از شوک های وارده به بازار را بگیرد. اگر تهدیدهای اقتصادی قابل پیش بینی و شناسایی باشند، به طور قطع عامل جو روانی در ایجاد التهابات در بازار حذف می شود و به دنبال آن دلالان هم قدرت مانور در بازار را نخواهند داشت.

پیام کاهش قیمت ارز در بازار این است که مردم و فعالان اقتصادی به عملکرد بازار متشکل ارزی اعتماد کرده اند و به طور قطع اگر دولت نتواند در جلب این اعتماد موفق عمل کند نه تنها به بازار کمکی نمی کند بلکه باعث رشد دوباره قیمت ها خواهد شد. از این رو در این شرایط اقتصادی کشور، مهم ترین ماموریت دولت این است که این اعتماد ایجاد شده را چه در بخش بهبود متغیرهای اقتصادی و چه متغیرهای سیاسی حفظ کند. به طور قطع تداوم این شرایط باعث استمرار تعدیل قیمت ها در بازارهای مختلف می شود.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا