بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آمار و ارقام خبر از کاهش خودپردازها برای اولین بار در سراسر دنیا می‌دهد

 

در زمان وقوع بحران اقتصادی، پل ولکر، رئیس سابق فدرال رزرو آمریکا دستگاه‌های خودپرداز را آخرین نوآوری مالی می‌دانست که می‌توانستند در بهبود جامعه تاثیرگذار باشند. اما تقریبا یک دهه بعد از محبوبیت این دستگاه‌ها کاسته شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، شرکت تحقیقاتی RBR در تحقیقی عنوان کرد که تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سراسر دنیا برای اولین بار در سال گذشته و به دنبال کاهش شعب بانکی و هدایت منابع به سمت پرداخت‌های دیجیتالی، کاهش یافت.

کاهش این دستگاه‌ها در چهار بازار بزرگ دنیا ازجمله چین، ایالات متحده، ژاپن و برزیل باعث شد تا تعداد خودپردازها در سال ۲۰۱۸ در دنیا یک درصد تنزل پیدا کند. به گفته RBR در بازاری مانند هند رشد این دستگاه‌ها به طرز چشمگیری کاهش داشت.

مشتریان بانکی برای انجام کارهای روزمره مالی خود بیشتر به استفاده از تلفن‌های همراهشان روی آورده‌اند و به لطف وجود کارت‌های نقدی و اعتباری، کم‌کم از پول نقد فاصله گرفته‌اند.

بزرگترین بانک ایالات متحده سال گذشته تعداد شعبش را تا دو درصد کاهش داد و در عوض ۱۰/۸ میلیارد دلار را به استفاده از فناوری اختصاص داد. این بانک توانست ۵ درصد افزایش در مشتریان دیجیتال فعال خود و ۱۱ درصد در مشتریان موبایلی فعال خود داشته باشد.

با اینکه اولین بار است شمار دستگاه‌های خودپرداز در دنیا کاهش می‌یابد اما دور شدن از این دستگاه‌ها اتفاق جدید و تازه‌ای نیست. سال ۲۰۱۲ بانک آمریکا و در سال ۲۰۱۵ جی‌ پی مورگان تعداد دستگاه‌های خودپردازشان را کاهش دادند. هرچند که این اقدام می‌تواند به ضرر سازندگانی مانند NCR Corp و دایبولد نیکسدورف شود.

از طرف دیگر باید گفت که رشد خودپردازها در بازارهای در حال توسعه روند کاهش این دستگاه‌ها را کندتر کرده است. شرکت RBR پیش‌بینی کرده است که طی ۶ سال آینده تعداد دستگاه‌های خودپرداز در دنیا ۰/۶ درصد کاهش یابد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا