بورسبورس اوراق

صعود سه هزار و ۲۲۰ واحدی شاخص بورس/ ورود یک تازه وارد به پرتفوی سهامداران

شاخص بورس تهران در روز جاری رشدی سه هزار و ۲۲۰ واحدی را به ثبت رساند و به سطح ۲۱۵ هزار و ۹۱ واحد رسید. این شاخص که امروز بیشترین تاثیر را از نمادهای «فولاد»، «وبملت» و «پارس» پذیرفته بود با کسب بازدهی ۱.۵۲ درصدی روز خود را به اتمام رساند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاخص بورس تهران امروز پس از یک ریزش ۹۷۹ واحدی و عقب گرد به کانال ۲۱۱ واحدی که در روز گذشته تجربه کرده بود، به لطف افزایش تقاضا شاخص ساز بازار، سه هزار و ۲۲۰ واحد افزایش یافت و ضمن کسب بازده ۱.۵۲ درصدی خود را به سطح ۲۱۵ هزار و ۹۲ واحد رساند. همزامن با رشد نماگر اصلی بازار سهام، شاخص کل هموزن که نشانگر عملکرد تمامی نمادهای بورس تهران بدون در نظر گرفتن وزن هر یک در این بازار است نیز به رشدی ۱.۶۸ درصدی دست یافت که از مثبت بودن جو کلی معاملات در این روز حکایت دارد.

بر این اساس معاملات امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که بر خلاف روز گذشته جریان تقاضا در بسیاری نمادها قدرتمند بود و توانست موجب افزایش قیمت در نماهای بنیادی به خصوص «فولاد»، «فملی»، «پارس»، «کگل» و غیره شود. به نظر می‌رسد همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد سرمایه گذاران به دلیل ارزندگی بسیاری از نمادها قیمت‌های پایین تری را برای اغلب سهم‌های موجود در بازار متصور نیستند و همین امر باعث شده تا شاهد افزایش تقاضا در قیمت‌های کنونی باشیم.

عامل دیگری که در خلال معاملات امروز نمایانگر شد، بی توجهی معامله گران به افت قیمت دلار در روز گذشته و تداوم آن در روز جاری بود. معاملات امروز بازار سهام در حالی خاتمه یافت که شنیده‌ها ازر بازار ارز همچنان بر افت قیمت دلار و کاهشی شدن روند معاملات آن دلالت داشت که این امر را می‌توان گواهی بر ذهنیت مثبت فعالان بازار در خصوص آینده قیمت‌ها دانست.

لبخند بازار به نمادهای بانکی

امروز روز نسبتا خوبی در معاملات نماهای بانکی بود. طی این روز نمادهای حاضر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که طی روزهای اخیر ضعفی جدی را در مسیر صعودی هفته‌های گذشته شاهد بودند، با افزایش تقاضا رو به رو شدند و همگی به جز دو نماد «ونوین» و «وملل» معاملات خود را با افزایش قیمت بالای دو درصد به اتمام رساندند. در این روز نماد معاملات بانک تجلرت بیشترین تقاضا را در میان نمادهای بانکی دارا بود. این نماد که تقریبا از ابتدای معاملات به سقف قیمت روزانه در ۴۱ تومان رسیده بود، صف خرید سنگینی داشت و در حالی معاملات خود را به اتمام رساند که بیش از ۳۳۷ میلیون سهم آن به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد تومان طی روز جاری دادد و ستد شد.

البته قرعه صف خرید و افزایش تقاضا امروز تنها به نام «وتجارت» نبود. در این روز نمادهای «وبملت»، «وپست» و «وبصادر» نیز در سقف قیمت روزانه به معاملات خود خاتمه دادند. همین امر سبب شد تا در پایان معاملات روز جاری معاملات گروه بانکی به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان بالغ شود.

ورود یک تازه وارد به پرتفوی سهامداران

اتفاق مهم دیگری که امروز در بازار سهام افتاد انجام اولین عرضه اولیه فرابورس در سال ۹۸ بود. نخستین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری با کشف قیمت ۴۲۰ تومانی هر سهم «زشریف» به اتمام رسید. ۳۷۶ هزار و ۲۲۲ کد معاملاتی در عرضه ۱۰ ‌درصد از سهام شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد مشارکت کردند که به هر کد معاملاتی ۵۸ هزار ۳۸۰ تومان معادل ۱۳۹ سهم اختصاص یافته است. در این عرضه ۵۲ میلیون سهم از سهام شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد در بازار دوم فرابورس عرضه شد.

آمار و ارقام بازار

رشد سه هزار و ۲۲۰ واحدی امروز شاخص بورس تهران افزایش  ۱.۵۲ درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. در این روز نمادهای «فولاد»، «وبملت» و «پارس» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۱۵ هزار  و ۹۱ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۵۰۲ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۹۴۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات ۱۲۵ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند که بیشترین ارزش معاملات در آنها با ۵۹ میلیارد تومان به نماد «وبملت» اختصاص داشت. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایشی ۲۱ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند»، «مارون» و «شاوان» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «زاگرس»، «کرمان» و «شرانل» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۱۲ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۴۱۷ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۶۸۲ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا