بانکبانک و بیمه

تعامل کم بانک مرکزی با بخش خصوصی

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: تعامل بانک مرکزی با بخش خصوصی درحال حاضر خیلی کم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صدرالدین نیاورانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مسئولان بانک مرکزی باید تعامل بیشتری با بخش خصوصی واقعی نه خصولتی ها داشته باشند.

وی همچنین اظهارداشت: بانک مرکزی باید با بخش خصوصی واقعی بنشیند و صحبت کند تا فعالان بخش خصوصی مسئولان بانک را راهنمایی کنند و بگوید ۳۰ سال گذشته چگونه توانسته اند تحریم ها را دور بزنند و این پول را از کجا می آورند و بانک بیاید سر این راه ها قرار گیرد و بگوید پول ها را چگونه به دست واردکنندگان مواد غذایی و غیره برسانند.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: بطورکلی در بحث برگشت ارز صادراتی مشکلاتی وجود دارد که با تصویب بسته اخیر نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات بانک مرکزی نیز قابل حل نیست.

وی در ادامه افزود: صادرکنندگان خرد به دلیل اینکه صادرات خیلی خرد دارند مبالغ آنان جمع آوری نمی شودکه بتوانند در این سامانه ها برای اشخاص دیگر استفاده کنند.

نیاورانی تصریح کرد: صادرکنندگان خرد چون نمی توانند از امتیاز واردات استفاده کنند به همین دلیل در سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی فقط ۱۰ میلیارد دلار به کشور بازگشته و بقیه قابل بازگشت نیست.

وی گفت: وقتی دولت با بینش درستی نگاه کند و ببیند ۳۰ میلیارد از ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور بازنگشته باید متوجه باشد که این مکانیزم ایراد و اشکالی دارد که صادرکنندگان نمی توانند وارد این مکانیزم شوند و تن به جرائم و خدای ناکرده مسائل مالیاتی باید بدهند ولی امکان اینکه ارز خود را بصورت فیزیکال و برگشت کاغذی به کشور بازگردانند را ندارند.

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: سیستم طوری طراحی شده که در حال حاضر صادرکنندگان گاهی در همین سیستم نیما ارز خود را می گذارند ولی خریداری نیست به دلیل اینکه کسی نمی تواند از این جواز های خرد استفاده کند بنابراین هر واردکننده ای به دنبال جواز های درشت مثل پتروشیمی می رود و به دنبال جواز صادرات برای مثال یک کامیون میوه شده ۷۰۰ دلار یا دو هزار دلار نمی رود که بخواهد ۱۰۰۰ جواز دو هزار دلاری را جمع آوری تا دو میلیون دلار شود.

وی به رادیو اقتصاد اظهارداشت: متاسفانه هنوز بانک مرکزی نتوانسته در این زمینه کاری انجام دهد.

نیاورانی اضافه کرد: تمامی صادرکنندگان متعهد به بازگشت حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور هستند اگر چنین نکنندقادر به ادامه کار نخواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به این جمله که کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد، یادآورشد: بخش دولتی و خصوصی در این شرایط سخت باید دست به دست هم دهند تا مشکلات مردم و مملکت را در ابعاد مختلف برطرف کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا