بورسبورس اوراق

قرمز پوش شدن دسته‌جمعی نماگرهای بورس/ حکومت تک‌سهم‌ها در بازار خنثی

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، معامله‌گران بازار سهام با آغاز ماه رمضان و تداوم رکود حاکم بر فضای کسب و کار امروز نیز شاهد معاملاتی رخوت‌آور و خنثی در تالار شیشه‌ای بودند. شاخص کل بورس ۲۵۴ واحد افت کرد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۹۴، با کاهش ۲۵۴ واحدی به رقم ۷۵ هزار و ۸۷۴ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۱۳ و احدی عدد ۱۳ هزار و ۸۵۸ واحد را برای خود رقم زد.

امروز همچنین شاخص سهام‌ آزاد شناور با کاهش ۴۱۴ واحدی عدد ۸۴ هزار و ۶۳۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش ۲۳۳ واحدی به رقم ۵۲ هزار و ۹۹۵ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۲۲۴ واحدی عدد ۱۶۶ هزار و ۴۹۳ واحد را تجربه کرد.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (ایفکس) با کاهش ۲ واحدی روی رقم ۸۱۲ واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با ۳۳ واحد و گروه سایپا و ایران خودرو با هر یک به میزان ۲۵ واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک صادرات ایران با ۱۹ واحد، ایران ترانفسور با ۱۷ واحد و ماشین‌سازی اراک با ۱۴ واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۳۰۸ میلیارد تومان بالغ شد که از این رقم مبلغ ۲۰۲ میلیارد تومان در بازار نقدی بورس تهران همزمان با دست به دست شدن ۹۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۳ هزار و ۹۷۹ نوبت داد و ستد محقق شده بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع پیام، بورس انرژی، حمل و نقل توکا، کاشی پارس، پتروشیمی شیراز، سیمان فارس و خوزستان، بیمه پاسارگاد، فرآوری ذغال‌سنگ پرورده طبس از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری شیراز و صکوک «صایتل»، فولاد امیرکبیر کاشان، کیمیدارو، فراورده‌های نسوز ایران،‌کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، بازرسی فنی و کنترل‌خوردگی تکینکو، کارخانجات پارس الکتریک،‌ حق تقدم خرید توسعه و صنعتی صبا نور و حق تقدم خرید سهام نیرو کلر متوقف شدند.

امروز همچنین آگهی عرضه اولیه سهام شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در نماد معاملاتی «وهور» برای فردا چهارشنبه منتشر شد.

امروز در نماد معاملاتی حق تقدم استفاده نشده بانک آینده در بازار پایه فرابورس ۱۵۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان و به قیمت هر سهم ۱۰ تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده روبرو شد.

در نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان اما امروز ۳۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۶.۵ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

در صنعتی دریایی ایران نیز امروز ۱۴.۵میلیون سهم به ارزش کمتر از ۴ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان کدهای سهامدار عمده روبرو بود.

در نماد حق تقدم استفاده نشده صبا نور نیز امروز اندکی بیش از ۱۵ میلیون سهم به طور بلوکی میان سهامداران عمده جابجا شد.

همچنین سهامدار عمده گسترش صنایع انرژی آذراب امروز ۸ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان را میان کدهای درون‌گروهی جابجا کرد.

در سخت‌ آژند امروز اما ۶ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین ۵ میلیون سهم پتروشیمی مبین از سوی سهامدار عمده حقوقی میان کدهای تابعه به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان منتقل شد.

در پتروشیمی جم نیز امروز اندکی بیش از یک میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

بازار سهام امروز با آغاز ماه مبارک رمضان و انتظار سنتی این بازار به فرو رفتن در فضایی خنثی و رخوت‌آور شاهد معاملاتی بی‌انگیزه همسو با تداوم سایه سنگین رکود بر فضای کسب و کار بود. در چنین فضایی که بازارگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تمایلی برای بازارگردانی سهام در تالاری شیشه‌ای ندارند و همگی در مقابل بازار بدهی و اوراق مالی منتشر شده در این بازار صف کشیدند تنها تک سهم‌ها با عنوان حاکم بلامنازع بازار خنثی فعلی خودنمایی می‌کنند.

تک سهم‌هایی که بیشترین افق سهامداری در ‌آنها شاید به ۳ ماه هم نرسد.

این در حالی است که فصل مجامع به روزهای پرترافیک خود نزدیک می‌شود و شرکت‌های بزرگ خود را آماده میزبانی از سهامداران و ارائه گزار ش‌های عملکردی نچندان دلچسب می‌کنند.

در میان همهمه امروز انتشار آگهی واگذاری سهام مدیریتی گروه بهمن از سوی موسسه اعتباری کوثر که شنیده‌ها حاکی از خریداری این دارایی از سوی مجموعه قطعه‌سازی کروز دارند قابل تامل بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته پس از آنکه معاون اول رئیس جمهور از این مجموعه قطعه‌سازی بازدید کرد حدس و گمان‌ها مبنی بر واگذاری سهام تحت تملک کروز در ایران خودرو به مجموعه فیات در قبال واگذاری سهام گروه بهمن به شرکت کروز را پررنگ‌تر کرده است. اقدامی که به نظر می‌رسد فراتر از بازی‌های سهامداری از رفتارهای سیاسی تبعیت می‌کند.

به گزارش فارس، امروز بازار سهام بازاری خنثی و بی‌انگیزه بود که با افزایش ورود و خروج نوسانگیران در شرکت‌های مختلف در نخستین روز ماه رمضان درجا می‌زند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا