صنعت، معدن، تجارت

نیاز ۳۸۰ هزار تنی کاغذ تحریر در ایران

 

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران گفت: نیاز کشور به کاغذ تحریر ۳۸۰ هزار تن در سال است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالفضل روغنی گلپایگانی در برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» رادیو اقتصاد با محوریت آسیب‌شناسی نظام توزیع کاغذ در ایران افزود: ظرفیتی که در کشور ایجاد ومی تواند کاغذ تحریر را تولید کنند سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: معنا و مفهوم این حرف اینکه با احتساب امکان تولید ۲۰۰ هزار تن کاغذ در داخل ۱۸۰ هزار تن دیگر باید از محل واردات تامین شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران گفت: نیاز کشور به کاغذ مطبوعات در سال نیز بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن است.

وی در ادامه افزود: بطورکلی از یک نگاه امکان تولید کاغذ روزنامه ۱۰۰ درصد و از نگاه دیگر حداقل بین ۵۰ تا ۶۰ درصد این نیاز بصورت داخلی قابل تامین است.

روغنی گلپایگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا کاغذ امروز به عنوان یک دغدغه جدی برای اصحاب رسانه، مطبوعات و قلم در جامعه تبدیل شده است، اظهارداشت: بطورکلی یکی از دلائلی که موجب افزایش قیمت هر کالا می شود هزینه های «حمل و نقل» و «توزیع و فروش» است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: متاسفانه شبکه های توزیع کشور در همه زمینه ها به خصوص کاغذ دچار مشکلات اساسی است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران افزود: شبکه های مویرگی دقیق، درست و مناسب برای توزیع کاغذ در کشور وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در نمایشگاه کتاب تهران به صراحت نگفت که می خواهند ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به حوزه کاغذ اختصاص دهند بلکه گفت این موضوع در حال بررسی است.

روغنی گلپایگانی ضمن اشاره به اینکه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی ارز غلطی است، گفت: متاسفانه کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و خروج نفت و ورود منابع ارزی به مملکت به شدت محدود شده است.

وی در ادامه افزود: این کلمه قشنگی نیست که در چنین شرایطی گفته شود کاغذ در کنار کالاهای اساسی مانند غذا و دارو قرار گیرد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران اظهارداشت: بدون شک مردم فرهیخته و فهیم ایران این مسئله را به خوبی درک می کنند که کشور در مضیقه و مشکل است.

وی تصریح کرد: بزرگترین مشکل کاغذ از اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است.

روغنی گلپایگانی یادآورشد: دولت تاکنون ۲۵۰ هزار تن کاغذ با ارز دولتی ثبت سفارش و این کالا به کشور وارد شده است حال سئوال اینکه آیا مصرف کنندگان نهایی سودو منفعتی از این ارز برده اند بدون شک جواب به این پرسش منفی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا