خودروصنعت، معدن، تجارت

بازار از مردم دستور می‌گیرد نه دولت/ تغییر مرجع قیمت‌گذاری تاثیری در قیمت‌ها ندارد

 

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری دستوری گفت: یک اصطلاح معروفی است که می‌گویند “بازار کرِ” یعنی بازار از مردم دستور می‌گیرد نه دولت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فربد زاوه  با اشاره به فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اظهار کرد: فروش فوری‌ها تعداد قابل توجهی ندارد که بتواند بازار را تنظیم کنند و تا زمانی که تعداد عرضه کم باشد فاصله قیمتی میان کارخانه تا بازار کم نخواهد شد.

وی ادامه داد: تعداد عرضه کم عمدتا ناشی از مسائل ارزی است، یعنی تا این مشکل حل نشود و با کمبود تامین قطعات مواجه باشیم فاصله قیمتی از بین نخواهد رفت.

به گفته این کارشناس خودرو، دولت باید رفتار پوپولیستی خود را کنار بگذارد زیرا یک اصطلاح معروفی است که می‌گویند “بازار کرِ” یعنی بازار از مردم دستور می‌گیرد نه دولت.

زاوه با تاکید بر این که بازار متناسب با عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود خاطرنشان کرد: زمانی که عرضه کم، مشکل ثبت سفارش و تخصیص ارز و خرید کالا وجود داشته باشد فاصله قیمتی کم نمی‌شود البته در شرایط فعلی به محض افزایش عرضه بازار وارد حالت رکود می‌شود.

او همچنین به تغییر مجدد مرجع قیمت‌گذاری خودرو اشاره کرد و گفت: شنیده‌ها حاکی از بازگشت مجدد شورای رقابت به جایگاه قیمت‌گذاری است، اما رییس شورای رقابت که ۹سال در این جایگاه بود و کشور زیر فشار تحریم نبود، چه قدمی برای این صنعت برداشته است؟

زاوه تاکید کرد: تغییر مرجع قیمت‌گذاری تاثیری در قیمت‌ها و کنترل بازار نخواهد گذاشت زیرا این شورا در طول سال‌های گذشته عملا اجازه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را نمی‌داد و افزایشی محدود را مصوب می‌کرد و از این رو خودروها با قیمتی متناسب با هزینه تولید، عرضه نمی‌شدند و در نتیجه شرکت‌های خودروساز زیان روی زیان می‌گذاشتند.

به گفته زاوه، مخالفت‌های درون سیستمی مانع از اجرای فرمول ۵درصد زیر حاشیه بازار شده است اما به طور کل ریشه التهابات روز بازار در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

 

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا