بانک و بیمهطلا و ارز

مالیات بر خرید و فروش ارز ریسک به همراه دارد/ بخش زیادی از معاملات ارزی قابل پیگیری نیست

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وضع مالیات بر خرید و فروش ارز نمی‌تواند تاثیر زیادی بر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار ارز داشته باشد، ریسک انجام این کار را در بازار زیاد دانست.

 مجید شاکری  با بیان اینکه پیش از این نیز مالیات بر خرید و فروش ارز صورت می‌گرفت، گفت: اما به نظر می‌رسد دولت قصد دارد جدی تر به موضوع مالیاتی ورود کند که البته ذات این موضوع قابل خدشه نیست.

وی ادامه داد: وقتی درباره خرید و فروش ارز به معنای خرید و فروش اسکناس صحبت می‌کنیم دو نوع خرید فروش داریم یکی در سنا که قابل رهگیری است و ما به ازای ریالی دارد که وضع مالیات در این حوزه قابل انجام است.

شاکری اما وضع مالیات در این بخش را همراه با ریسک عنوان کرد و افزود: ریسک آن این است که بخش مهمی از معاملاتی که در سنا انجام می‌شود را به سامانه های غیر رسمی می‌برد.

این کارشناس ریسک دیگر این موضوع را این می‌داند که بخش اصلی از خرید و فروش ارزی که باید با آن مبارزه شود خرید و فروش نقد نیست بلکه حواله آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: من رد نمیکنم که تکمیل زیرساخت‌های مالیاتی باید صورت بگیرد، اما معاملات ارزی در بسیاری از مواقع شکل ریالی پیدا نمی‌کند و نمی‌تواند خیلی قابل پیگیری و پیگرد باشد.

شاکری این موضوع را یک ضعف دانست و افزود: چون این معاملات ساختار ریالی ندارد به همین خاطر پیگیری وضع و دریافت مالیات نمی‌تواند اثر زیادی داشته باشد.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که نباید به سمت این رفت که برای خرید فروش ارز به عنوان نوعی درآمد مالیاتی در نظر گرفته شود؟ ادامه داد: این اتفاق باید بیفتد اما  فکر می‌کنم  تاثیر زیادی ندارد و رفتن به سمت راه‌های مبارزه با پولشویی از آن جنس واقعی که  بانک مرکزی در زمستان سال گذشته انجام داد مثل محدود کردن چک‌های بین بانکی و پوزها اثر بهتری نسبت به اینگونه راه‌حل‌های مالیاتی دارد.

 

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا