بورسبورس اوراق

بررسی تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر ارزش معاملات سهام در بورس اوراق بهادار

 

در ادبیات اقتصادی، بازارهای مالی به عنوان جریان‌های هدایت‌کننده منابع مالی از بخش غیرمولد به بخش تولید و مولد دارای نقش حیاتی در رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری، تثبیت متغیرهای پولی و مالی و درمجموع بهبود رفاه جامعه دارند. اهمیت این بازارها به حدی بالا است که از آن‌ها به‌عنوان شریان‌های اصلی اقتصاد یاد می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از روابط عمومی بورس تهران ، در این گزارش، پس از مروری کلی بر وضعیت اقتصاد ایران و عملکرد بازار سرمایه طی سال‌های گذشته به بررسی عملکرد بورس اوراق بهادار از منظر شاخص‌هایی نظیر، ارزش بازار، شاخص کل و حجم و ارزش معاملات پرداخته خواهد شد.

در یک طبقه‌بندی کلی می‌توان بازارهای مالی را به دو بازار ۱) پول و ۲) سرمایه دسته‌بندی کرد. در ادبیات اقتصادی به‌ویژه ادبیات اقتصاد مالی، بازار سرمایه نقش اساسی در رشد اقتصادی از طریق: ۱) تسهیل تأمین مالی بنگاه‌ها، ۲) تخصیص بهینه منابع، ۳) بهبود نقدشوندگی دارایی‌ها ۴) بهبود راهبری شرکتی و ۵) افزایش شفافیت در اقتصاد دارد.

علاوه براین، از نگاه ادبیات مدیریت ریسک سیستمی، با توجه به پیوند قوی بازار سرمایه کشور با سایر بخش‌های اقتصادی در صورت ایجاد هرگونه اخلال در عملکرد یکی از بخش‌های اقتصادی، بازار سرمایه یکی از کانال‌های انتقال‌دهنده پیامدهای این بخش به سایر بخش‌ها خواهد بود. ازاین‌رو باتوجه به نقش مهم بازار سرمایه به‌ویژه بورس اوراق بهادار در رشد اقتصادی کشور و همچنین کانال ارتباطی بین بخشی آن با نهادهای اقتصادی، توجه به عوامل تأثیرگذار بر عملکرد بورس اوراق بهادار حائز اهمیت است. در این گزارش، پس از مروری کلی بر وضعیت اقتصاد ایران و عملکرد بازار سرمایه طی سال‌های گذشته به بررسی عملکرد بورس اوراق بهادار از منظر شاخص‌هایی نظیر، ارزش بازار، شاخص کل و حجم و ارزش معاملات پرداخته خواهد شد.

در ادامه به بررسی مبانی نظری عوامل تأثیرگذار بر عملکرد بورس اوراق بهادار پرداخته و با مروری بر یافته‌های مطالعات پیشین، بر پایه‌ رهیافت اقتصادسنجی به کمّی‌سازی و اندازه‌گیری تأثیر مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ارزش معاملات سهام در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود. در پایان نیز جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ارایه خواهد شد.

علاقه مندان برای مشاهده کامل گزارش اینجا را کلیک کنند

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا