امور زیربناییراه و ساختمان

میزان سرمایه گذاری در توسعه ناوگان ریلی محدود است

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفت: حمایت از بخش خصوصی کلید توسعه ناوگان ریلی کشور و قطع وابستگی به تجهیزات خارجی و وارداتی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شادمهر کاظم زاده رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت ناوگان ریلی کشور، گفت: در شرایط کنونی بخش بزرگی از ناوگان ریلی کشور فرسوده شده و در این میان ضروری است که اقدامات لازم در راستای نوسازی این ناوگان صورت گیرد.توسعه صنایع داخلی لازمه نوسازی ناوگان ریلی کشور

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من مهم ترین اقدام برای نوسازی ناوگان ریلی کشور، توسعه صنایع داخلی است، زیرا در شرایط کنونی فرآیند واردات تجهیزات مرتبط با ناوگان ریلی به دلیل تشدید تحریم ها بسیار دشوار است.

همچنین بخوانید

احصای لیست کالاهای وارداتی برای حمل و نقل ریلی/ دولت باید به کارخانجات داخلی سفارش ساخت بدهد

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در شرایط کنونی باید لیست تمام کالاهای وارداتی برای حمل و نقل ریلی را احصا کرده و پس از آن با انعقاد قرارداد با کارخانجات و صنایع داخلی در جهت تولید این تجهیزات به ویژه ریل در داخل کشور اقدام کند.

کاظم زاده ادامه داد: من اعتقاد دارم که ناوگان ریلی کشور بدون وابستگی به کالاها و تجهیزات خارجی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد، اما تحقق این مسئله نیازمند برنامه ریزی و تدوین استراتژی دقیق در این بخش است.

آمار محدود سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در حوزه توسعه ناوگان ریلی

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از عدم سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در حوزه توسعه ناوگان ریلی کشور، گفت: متأسفانه عمر میانگین ناوگان ریلی روز به روز در حال افزایش است، اما طی سال های اخیر، گام قابل توجهی برای سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است.

ناوگان ریلی نیازمند نوسازی در بخش های مختلف از جمله لوکوموتیو، خطوط ریلی و واگن های فرسوده است

وی گفت: امروز ناوگان ریلی نیازمند نوسازی در بخش های مختلف از جمله لوکوموتیو، خطوط ریلی و واگن های فرسوده است، از این رو اگر اقدام قابل توجهی در این عرصه صورت نگیرد، قطعا کشور در رقابت با دیگر کشورهای منطقه عقب خواهد ماند.

کاظم زاده تصریح کرد: در شرایط کنونی بسیاری از کشورها به دنبال توسعه چشمگیر حمل و نقل ریلی خود هستند که در این میان برخی کشورها، علاوه بر توسعه حمل و نقل ریلی برون شهری، حمل و نقل درون شهری را نیز گسترش داده اند.

حمایت از بخش خصوصی کلید توسعه ناوگان ریلی کشور

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: حمایت از بخش خصوصی کلید توسعه ناوگان ریلی کشور و قطع وابستگی به تجهیزات خارجی و وارداتی است، از این رو دولت باید اعتبارات کلانی را برای تقویت این بخش در نظر بگیرد./

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا