تجارتصنعت، معدن، تجارت

هدایت کشور به وارادات با بالا رفتن درآمد های نفتی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با افزایش درآمدهای نفتی، واردات کالاهای مصرفی نیز افزایش می یابد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   محمد رضا جعفری عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با برنامه نو دوهشتی های رادیو اقتصاد گفت: در سالهای گذشته با افزایش صادرات نفتی و درآمدهای حاصل از آن کشور به سوی واردات کالای مصرفی پیش رفت که این اقدام ظرفیت های تولید داخلی را به حاشیه کشاند .

وی افزود: واردات، سودهای هنگفتی برای برخی به همراه داشت و دولت نیز با دریافت عوارض گمرکی حاصل از واردات از این سود بی نصیب نماند و این اقدام ذائقه مردم را به سوی کالاها ی لوکس بخصوص لوازم خانگی خارجی تغییر داد.

وی مهترین اقدام را برای گذر از شرایط تحریمی نفت، تقویت بخش صنعت و تولید دانست و افزود: با به حداقل رسیدن منابع حاصل از فروش نفت باید عرصه را برای بخش خصوصی باز گذاشت و با تامین مواد اولیه برای تولید، فرصت جایگزینی کالاهای با کیفیت و مرغوب را فراهم آورد.

وی با اشاره به برخی از کشورهای نفت خیز و عدم وابستگی آنها به درآمد منابع نفتی گفت: کشور نروژ به عنوان یک کشور نفت خیز و توسعه یافته عمده درآمدهای حاصل از فروش را در قالب صندوق توسعه صرف زیر ساخت های کشور کرد و این در حالی است که ما عمده درآمدهای نفتی خود را در بودجه جاری مصرف کرده و اگر مدیریتی همچون کشور نروژداشتیم هیچ گاه تحریم های نفتی مشکلی برای ما ایجاد نمیکرد .

وی با اشاره به وجود زیر ساخت های موجود در شهرک های صنعتی برای رونق تولید گفت: ما نیاز به شهرک های صنعتی جدید نداریم و شرایط برای تولید مهیا است و اگر مواد اولیه مناسب فراهم شود با اشتغال و افزایش قدرت خرید، درآمدهای مالیاتی نیز افرایش خواهد یافت .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا