امور زیربناییتعاون و اشتغال

ایجاد ۹۰۰ هزار شغل در گرو انحصارزدایی

یک کارشناس سیاست گذاری کلان حقوقی گفت: بطورکلی با بریده شدن دست ذینفعان و انحصارزدایی از چهار بخش وکالت، سردفتری، پزشکی و دندانپزشکی به آسانی بیش از ۹۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روح الله غلامی در گفتگو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه دولت برای اشتغالزایی در بازار خدمات حرفه ای متحمل هزینه زیادی نمی شود، افزود: چنین اشتغالزایی نیازی به ایجاد ردیف های گزاف در بودجه ندارد و می تواند نقش بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان ایفا کند.

وی اظهارداشت: طی ۱۰۰ روز گذشته یکی از اندیشکده های بنام کشور نامه ای به ریاست جمهوری ارسال و خواستار انحصار زدایی از چهار بخش خدمات وکالت، سردفتری، پزشکی و دندانپزشکی شده است.

همچنین بخوانید

این کارشناس سیاست گذاری کلان حقوقی ادامه داد: در حوزه وکالت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۶ وکیل در کشور فعالیت می کند که میانگین آن در سایر کشورهای جهان ۲۴۰ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: برای رسیدن به متوسط جهانی ۵۲۰ هزار شغل مستقیم و تبعی در حوزه وکالت برای فارغ التحصیلان دارای مدارک تحصیلی بیکار و غیر فعال ایجاد خواهد شد.

غلامی ضمن اشاره به اینکه انحصار در حوزه وکالت و سردفترداری با برگزای آزمون از طریق یک نهاد ذینفع و تعیین ظرفیت به وجود آمده است، گفت: نهادهای مدنظر به طور مستقیم و غیر مستقیم در تعداد و عرضه کنندگان خدمات مربوطه در کشور ذینفع هستند.

وی اظهارداشت: برای تعیین ظرفیت که امری غیرمنطقی است کمیسیونی در استان ها با حضور رئیس دادگستری استان، رئیس کانون وکلای استان و رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی استان تشکیل شده که به طور مستقیم و غیر مستقیم ذینفع بوده و ظرفیت را پائین نگه داشته اند.

این کارشناس سیاست گذاری کلان حقوقی ادامه داد: انحصار سبب عدم دسترسی مردم و شخصیت های اقتصادی به خدمات حقوقی مناسب شده علاوه براین موجب کاهش کیفیت و افزایش قیمت خدمات حقوقی شده است.

وی همچنین گفت: در حوزه سردفتری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۹.۵ سردفتر فعالیت می کند در حالی که سرانه مطلوب این حوزه ۱۳ سردفتر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

غلامی با بیان این مطلب که با تحقق سرانه مطلوب در حوزه سردفتری ۱۹ هزار ۵۰۰ شغل ایجاد خواهد شد، افزود: در حوزه مزبور حدود ۱۰ سال بوده که هیچ آزمونی برگزار نشده است.

وی اظهارداشت: از ورود متقاضیان به حوزه پزشکی و دندانپزشکی از ابتدای آموزش جلوگیری می شود در واقع ظرفیت آموزش پزشکی به یک نهاد ذینفع که خود پزشکان هستند، واگذار شده است.

این کارشناس سیاست گذاری کلان حقوقی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب کنکور تجربی وجود دارد که خواستار تحصیل در حوزه های مربوط به پزشکی هستند در حالی که تنها شش هزار نفر برای آموزش از طریق نهاد ذینفع پذیرش می شوند.
وی با اعلام این خبر که به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۲ پزشک در کشور فعالیت می کند، گفت: در کشورهای توسعه یافته بیش از ۳۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود دارد.

غلامی افزود: در میان ۲۶ کشور منطقه، آسیای غربی و آسیای میانه، ایران در تعداد پزشک جایگاه ۲۱ را از آن خود کرده در حالی که تعداد پزشکان کشورهایی مانند فلسطین، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان بیشتر از ایران است.

وی ضمن اشاره به اینکه در حوزه دندانپزشکی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۶ دندانپزشک در کشور فعالیت می کند، اظهارداشت: طبق آخرین آمار هم اکنون ۲۸ هزار ۵۰۰ دندانپزشک در کشور وجود دارد در حالی که سرانه مطلوب برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۰ دندانپزشک است.

این کارشناس سیاست گذاری کلان حقوقی ادامه داد: برای تحقق سرانه مطلوب در حوزه دندانپزشکی تنها با افزایش ظرفیت آموزش ۵۵ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا