صنعتصنعت، معدن، تجارت

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه اجرای چرخه بهره‌وری در صنعت میان سازمان مدیریت صنعتی و وزارت صنعت

تفاهم نامه همکاری در زمینه اجرای چرخه بهره وری در صنعت میان سازمان مدیریت صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی ، در جلسه کارگروه تخصصی بهره وری شورای سیاست گذاری و راهبری آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت درخصوص بهره وری اظهار داشت: برای دستیابی به بهره وری مطلوب و تصریح شده در برنامه ششم توسعه باید ابتدا موانع و مشکلات را برطرف نماییم.
وی خاطرنشان کرد: ۲.۸ درصد از از رشد ۸ درصدی اقتصاد باید از محل رشد بهره وری کل عوامل تولید تامین شود که در این میان بهره وری نیروی انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با بیان این نکته که بهره وری باید از سطوح ابتدایی آموزش مورد توجه قرار گیرد افزود: ارتقا بهره وری در تولید و منابع انسانی نیازمند عزم ملی و اراده همه جانبه است که در این میان، نقش مردم بسیار کلیدی است.
قبادیان تاکید کرد: باید بصورت علمی و با استفاده از مدل‌های تجربه شده و با کمک سازمان های با تجربه در خصوص بهره وری نظیر سازمان مدیریت صنعتی، بهره‌وری در حوزه صنعت را ارتقا بخشیم.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به تفاهم نامه همکاری در زمینه اجرای چرخه بهره وری در صنعت میان سازمان مدیریت صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: درخصوص این تفاهم نامه از تمامی سازمان‌های دولتی و مردم نهاد می خواهیم که در اجرایی شدن آن کمک نمایند تا قدم های مطلوبی برداشته شود.
قبادیان در بخش دیگری از سخنان خود برنامه های اصلی سال ۹۸ معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت را شامل طرح ملی توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ)، طرح انقلاب صنعتی چهارم و طرح اجرای چرخه بهره وری در صنعت عنوان نمود.
در ادامه جلسه ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ، ضمن تبریک روز ملی بهره وری و قدردانی از رویکردهای معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، در خصوص فرهنگ سازمانی و ‌بهره‌وری گفت: ‌بهره وری از زمان تاسیس بنگاه‌ها فرهنگ‌سازی می‌شود، روحیات و فرهنگ تیم موسس سازمان‌ها و بنگاه‌ها، تاثیر زیادی در توسعه بهره‌وری سازمان دارد و سازمان‌ها و بنگاه‌هایی که در زمان تاسیس برای بهره وری استراتژی و خط مشی ترسیم نکرده باشند در آینده کسب و کار خود دچاروابستگی به مسیر خواهند شد که می‌تواند نهادها را «ناکارآمد» و غیر بهره ور نماید در نتیجه چنین سازمان‌هایی دچار آنترپی و افول خواهند شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص ضرورت توجه به رویکرد توانمندی‌های پویا گفت: توانمندی های پویا به توانایی بنگاه برای ادغام، ساخت و باز پیکره‌بندی شایستگی‌های داخلی و خارجی به منظور پاسخگویی به محیط های با تغییرات سریع فناورانه گفته می شود و توانایی سازمان برای دستیابی به اشکال جدید و نوآورانه مزیت رقابتی و مسیر سازی بر اساس توسعه دارائی‌های مکمل نظیر برند جدید، نیروی انسانی توسعه یافته، تکنولوژی جدید و توسعه بهره وری سازمانی و … را میسر می سازد.
کیانی بختیاری ضمن بیان منحنی دوم حیات بنگاه ها درباره مفهوم دوسوتوانی گفت: در مورد سازمان ها، دوسوتوان بودن نیازمند سازمان هایی است که هم از اکتشاف و هم از بهره ‌برداری و بهره وری برای موفقیت استفاده می کنند.
وی خاطر نشان کرد: دو سو توانی یک قابلیت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره برداری از فرصت های موجود و کشف فرصت های جدید توانمند می سازد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: تمرکز بیش از حد بر بهره برداری، اغلب باعث می‏شود یک سازمان دید بلندمدت خود را از دست بدهد؛ همچنین تاکید بیش از حد بر اکتشاف، به معنی ساخت کسب‏وکار آینده به قیمت از دست دادن آن در امروز است.
برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی، به سازمان‌ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان ها پی ببرند.
وی با برشمردن نمونه هایی از رویکرد دوسوتوانی در شرکت ها که باعث افزایش بهره وری گردیده، گفت: هنر دوسوتوانی، داشتن ظرفیت دستیابی همزمان به بهره برداری و بهره‌وری یا عملکرد عالی در فعالیت‏های روزانه و همچنین اکتشاف به معنای توانایی سازمان برای نوآوری و تغییر در واکنش به تقاضای متغیر محیط است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ارکان پیاده سازی فرهنگ دوسوتوانی را رهبری و فرهنگ؛ افراد و مهارت‌ها؛ ساختار؛ فرآیند و روش‌ها؛ سیستم و ابزارها و مدیریت عملکرد بهره ور بنگاه عنوان داشت و افزود: بارزترین رویکردهای فرهنگ دوسوتوانی شامل متنوع‌سازی کسب و کار؛ خودسازماندهی و اکوسیستم است.
کیانی بختیاری دلایل ورود سازمان مدیریت صنعتی به مقوله کمک به استقرار چرخه بهره وری در بخش صنعت، معدن و تجارت مواردی نظیر قدمت ۵۵ سال فعالیت در زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سابقه تشکیل موسسه مطالعات بهره وری؛ استقرار نظام های بهبود فرایند در شرکت‌ها و سازمان های مختلف، استقرار نظام های بهره وری بر مبنای چرخه بهره‌وری در شرکت‌ها و سازمان های مختلف؛ اجرای طرح سام (سامانه ارتقاء مدیریت بنگاه‌ها) با هدف عارضه یابی و ارائه راه‌کارهای بهبود در بخش صنعت؛ ارائه طرح توانمدسازی از طریق کلینیک‌های صنعت در بخش صنایع کوچک (طرح جاری در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران)؛ تعاملات گسترده با موسسات برجسته بین‌المللی و برخورداری شبکه نمایندگی‌های سازمان در ۲۶ استان کشور عنوان نمود.
وی دستاوردهای مورد انتظار از اجرای کامل و صحیح طرح بهره وری در بخش صنعت، معدن و تجارت را در ۱۲ بخش شامل موارد ذیل برشمرد:
۱- شناسایی انواع اتلاف ها در بنگاه اقتصادی و حذف یا تعدیل آن ها
۲- اصلاح و بهبود ساختارها و فرایندهای برنامه‌ریزی، تولید، انبار، تعمیر و نگهداری، فروش، خدمات پس از فروش و…
۳- کاهش منطقی زمان تولید، مواد اولیه، انرژی، آب و… در فرآیند تولید و فروش کالاها و خدمات
۴- کاهش منطقی قیمت تمام شده محصولات تولیدی
۵- ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات تولیدی
۶- افزایش سطح رقابت‌پذیری محصولات تولیدی در فروش داخل کشور و صادرات
۷- اشاعه فرهنگ بهره‌ وری و کمک به نهادینه‌ شدن آن نزد کارکنان و مدیران بنگاه اقتصادی
۸- جلب و جذب مشارکت بیشتر و بهتر کارکنان و مدیران از طریق اجرای طرح «تسهیم دستاوردهای بهره‌وری»
۹- پاسخگویی مناسب به مفاد ماده ۵ قانون برنامه ششم توسعه کشور و برنامه اقتصاد مقاومتی
۱۰- کمک به تحقق اهداف توسعه کشور در جهت نیل به خودکفایی صنعتی و مقابله با تحریم‌های اقتصادی
۱۱- جلوگیری از افول بنگاه ها با بازتعریف به موقع چرخه دوم فعالیت
۱۲- کمک به دو سو توانی و متنوع‌سازی کسب و کار بنگاهها و سازمان ها
در این جلسه همچنین گزارشی در خصوص بهره وری بخش صنعت، معدن و تجارت و تشریح تفاهم نامه همکاری با سازمان مدیریت صنعتی و نیز گزارش اقدامات این سازمان درزمینه اجرای تفاهم نامه، ارائه گردید.
در پایان برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به امضا و تبادل تفاهم نامه پرداختند.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا