بورسفرابورس

بازدهی ۷ درصدی آیفکس طی یک ماه

در اردیبهشت‌ماه ۹۸ رقم خورد؛

 

دومین ماه از نخستین فصل سال جاری برای فرابورس ایران با سبزپوشی بازارها و افزایش حجم و ارزش کل معاملات و همچنین ادامه روند صعودی بازدهی آیفکس و ارزش بازار به انتها رسید.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اردیبهشت‌ماه تعداد ۳۸ هزار و ۸۳۴ میلیون ورقه به ارزش ۱۴۷ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال در مجموع بازارها طی ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار دفعه مبادله شد که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی حجم و تعداد دفعات معاملات و رشد ۲۴۴ درصدی ارزش این دادوستدها حکایت داشت.

بدین ترتیب در ۲۲ روز معاملاتی ماه قبل روزانه یک هزار و ۷۶۵ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۶۹۲ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس تغییر مالکیت یافت.

در این میان شاخص کل فرابورس نیز ۱۶۶ واحد معادل ۷ درصد در اردیبهشت‌ماه افزایش یافت و بازدهی این نماگر به ۱۷ درصد از ابتدای امسال رسید. در حال حاضر آیفکس در ارتفاع ۲ هزار و ۶۴۴ واحدی قرار دارد.

به موازات بازدهی ۷ درصدی آیفکس در ماه گذشته، ارزش بازار فرابورس نیز ۴ درصد رشد کرد و از آغاز سال این متغیر با ۱۱ درصد افزایش روبه‌رو شد.

در بازارهای فرابورسی چه گذشت؟

نگاهی به معاملات بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد به غیر از بازار شرکت‌های کوچک و متوسط که در پی دادوستد یک میلیون و ۹۹۰ هزار سهم به ارزش ۱۲ میلیارد ریال، کاهش ۴۳ و ۱۸ درصدی حجم و ارزش معاملات را شاهد بود، سایر بازارها رونق معاملات را تجربه کردند.

بر این اساس بازار اول با معامله ۳ هزار و ۱۷۴ میلیون سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال، افزایش ۷۶۰ و ۱۷۷۸ درصدی حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند. در بازار دوم شاهد جابه جایی ۱۵ هزار و ۹۳ میلیون سهم به ارزش ۵۰ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال بودیم که در این بازار نیز حجم به میزان ۵۶۳ درصد و ارزش معاملات ۸۹۱ درصد رشد کرد.

بازار پایه‌ای‌ها نیز در اردیبهشت‌ماه میزبان دادوستد ۱۹ هزار و ۶۶۸ میلیون سهم به ارزش ۴۴ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال بودند که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل رشد ۵۳۳ درصدی حجم و ۱۲۶۱ درصدی ارزش معاملات در این بازار رقم خورد.

یکی از مهم‌ترین رخدادهای بازار سهام فرابورس در اردیبهشت‌ماه عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد در بازار دوم به عنوان نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس است. بر این اساس این شرکت با سرمایه ۵۲۰ میلیارد تومانی تعداد ۵۲ میلیون سهم را برای نخستین بار در تاریخ سی‌ویکم این ماه به عموم عرضه کرد که هر سهم آن ۴۲۰۰ ریال کشف قیمت شد.

فلزات اساسی صدرنشین صنایع فرابورسی

ماه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستدها در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم ۱۰۲ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال رسید. از این میزان گروه فلزات اساسی با دادوستد ۱۴ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست گروه‌های فرابورسی ایستاد.

پس از آن گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» با اختصاص دادن ۱۱ و ۹ درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام در رتبه دوم و سوم ایستادند.

رشد ۴۰۰ درصدی حجم معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی

بازار ابزارهای نوین مالی اردیبهشت‌ماه را با تغییر مالکیت ۷۷۱ میلیون ورقه به ارزش ۴۰ هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال پشت سر گذاشت. در این بازار حجم و ارزش معاملات به ترتیب افزایش ۴۰۰ و ۱۹ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

در این بازار اوراق بدهی با خرید و فروش ۳۱ میلیون ورقه به ارزش ۲۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال افت بیش از ۱۰ درصدی در حجم و ارزش معاملات را شاهد بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله اما با دادوستد ۷۳۸ میلیون ورقه به ارزش ۱۲ هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال، رشد ۵۳۰ درصدی در حجم و ۶۵۷ درصدی در ارزش معاملات را تجربه کرد.

اوراق تسهیلات مسکن نیز جابه جایی یک میلیون و ۷۷۰ هزار ورقه به ارزش ۸۸۵ میلیارد ریال را در ماهی که سپری شد به ثبت رساند که در مقایسه با اردیبهشت ۹۷ از کاهش ۵.۵ و ۲۷ درصدی حجم و ارزش معاملات خبر می‌داد.

در نهایت در اردیبهشت‌ماه در کنار معاملاتی که در بازارهای فرابورس صورت گرفت پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه زندگی باران در بازار سوم به مدت ۱۵ روز آغاز شد که تعاد سهام قابل پذیره‌نویسی ۷۲۰ میلیون سهم و سرمایه شرکت  یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

 

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا