انرژی

پاکسازی خط لوله روسیه از دو میلیون تن نفت آلوده

روسیه از راه آهن، مخازن ذخیره سازی و کشتی‌ها برای خارج کردن نفت آلوده از خط لوله صادراتی دروژبا استفاده کرده و تاکنون حدود ۲ میلیون تن نفت آلوده را خارج کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یک ماه پیش روسیه مجبور شد صادرات نفت از طریق خط لوله دروژبا را که شاخه شمالی آن به لهستان و آلمان می‌رود و شاخه جنوبی آن به اوکراین، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک می‌رود متوقف کند. این خط لوله در پالایشگاه موزیر در بلاروس دو شاخه می‌شود.

اپراتور بلاروسی قسمتی از خط لوله دروژبا اعلام کرده تصور می‌رود حدود ۵ میلیون تن نفت به کلرید اورگانیک که برای افزایش استخراج نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد، آلوده شده‌اند و حداکثر شش ماه طول می‌کشد تا جریان نفت از طریق این خط لوله به طور کامل احیا شود.

همچنین بخوانید

منابع آگاه اظهار کرده‌اند که روسیه، بلاروس و اوکراین بزرگترین سهم از نفت آلوده را در سیستم‌های خط لوله خود دارند که به حداکثر دو میلیون تن بالغ می‌شود. از این میزان حدود یک میلیون تن در خط لوله لهستان و آلمان مانده است.

تلاش‌ها در روسیه و بلاروس برای پاکسازی نفت آلوده از خط لوله اهمیت زیادی دارد زیرا تا این نفت تخلیه نشود، جریان معمولی نفت پاک برای صادرات نمی‌تواند ازسرگرفته شود.

روسیه تلاش می‌کند به طریق مختلف این نفت آلوده را پاکسازی کند.

از ابتدای ماه مه، روسیه بخشی از نفت آلوده را از طریق ریلی به بندر نووروسیسک در دریای سیاه فرستاده که پس از پاکسازی، صادر شده است.

طبق آمار که توسط رویترز مشاهده شده است تا اواسط ماه مه ۸۰ هزار تن نفت آلوده از طریق ریلی به بندر نووروسیسک ارسال شده است. قرار است مجموعاً ۱۰۰ هزار تن نفت آلوده در ماه مه از طریق این مسیر صادر شود که مقصد نهایی آن ایتالیا خواهد بود. در ژوئن نیز قرار است ۱۰۰ هزار تن دیگر از همین مسیر منتقل شود. اگرچه این مسیر ریلی به روسیه امکان می‌دهد یکی از خطوط دروژبا را پاکسازی کرده و صادرات نفت پاک به بلاروس و اوکراین را ازسربگیرد اما کیفیت نفت در نووروسیسک متأثر خواهد شد.

طبق توافقی که روسیه با مجارستان داشته، این کشور پذیرفته ۱۰۰ هزار تن نفت آلوده را نگهداری کند و تا ۲۱ مه مجموعاً ۶۰ هزار تن نفت آلوده دریافت کرده است.

بخشی از نفت آلوده فروخته شده و شماری از خریداران خواستار دریافت خسارت بابت آن شده‌اند.

اسلواکی چهارشنبه هفته جاری پس از اقدامات پاکسازی، نفت پاک روسیه را از خط لوله دروژبا دریافت کرد اما هنوز هیچ نفتی به سوی مجارستان و جمهوری چک جریان پیدا نکرده است.

بخش شمالی این خط لوله به سوی لهستان و آلمان بسته مانده است و پالایشگاه‌های واقع در مسیر این خط لوله از منابع جایگزین شامل دریا استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، برآورد می‌شود ۳ میلیون تن دیگر نفت آلوده هنوز در سیستم خط لوله دروژبا وجود دارد که بخشی از آن در مخازن واقع در مسیر نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا