صنعت، معدن، تجارت

منع خام فروشی سیاست جدی وزارت صمت

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جلوگیری از خام فروشی سیاست جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جعفر سرقینی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اقدامات مناسبی در راستای جلوگیری از خام فروشی موادمعدنی از سال ۱۳۹۲ تاکنون در وزارتخانه مزبور صورت گرفته و این روند همچنان به قوت خود در حال پیگیری است.

وی همچنین اظهارداشت: سنگ آهن که همیشه به عنوان یک کالای شاخص در خام فروشی مطرح بود امروز با توجه به اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته برمدار کاهشی قرار دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای مثال صادرات سنگ آهن خام در سال ۱۳۹۱ به میزان ۲۳ میلیون تن بودکه این حجم در سال ۱۳۹۷ به هشت میلیون تن رسیده است.

وی در ادامه افزود: بطورکلی در سالی که به نام رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده مواد خام معدنی را تا جائی که امکان دارد باید در داخل تبدیل به ارزش افزوده و سپس روی ریل صادرات قرار داد.

سرقینی ضمن اشاره به این جمله مواد معدنی همیشه موجب رونق صنعت بوده است، تصریح کرد: دلیلی ندارد صنایع داخلی از رونق بیفتد و صنایع کشورهای خارجی با این مواد اولیه رونق گیرند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: امسال عوارض صادرات مواد خام هشت درصد است که این عدد در سال آینده به ۱۰ درصد خواهد رسید.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این عوارض به اندازه کافی باز دارنده نیست.

وی اظهارداشت: دلیل اصلی که می تواند در شرایط حاضر خام فروشی را رونق دهد اینکه صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات مواد خام معدنی را به کشور باز نمی گردانند.

سرقینی گفت: گاهی افراد در قالب شرکت های کوچک صادرات مواد خام معدنی را روی ریل صادرات قرار می دهند و خیلی مقید به این کارها نمی باشند.

وی افزود: سامانه ای در حال طراحی تا گواهی مبداء این کالاهای صادراتی معلوم شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: اگر چنین اتفاقی بیفتد بطور خودکار پیگیری های لازم برای بازگشت ارز، مالیات و بسیاری موارددیگر این کالاها انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: معلوم و مشخص شدن گواهی مبدا صادراتی خودمی تواند یک عامل محدود کننده باشد.

سرقینی افزود: این کار در چهار چوب قوانین و مقررات جاری کشور انجام خواهد شد و نیازی به دریافت هیچ گونه مجوز خاصی ندارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا