انرژیبین الملل

بحران نفت آلوده روسیه بدتر از حد انتظار است

بلومبرگ گزارش داد: علیرغم ادعاهای مکرر مقامات روسی برای از سرگرفتن صادرات نفت از طریق خط لوله به اروپا طی همین روزها، بحران هر روز بزرگتر، طولانی تر و پر هزینه تر از آن چیزی میشود که انتظار می‌رفت و به نظر می‌رسد یافتن یک راه حل هفته ها طول می کشد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، چهار هفته است نفتکش مندلیو پراسپکت در بندر لهستان لنگر انداخته و نمی تواند محموله ۵۰ میلیون دلاری نفت خام خود را تخلیه کند .

دیمیتری پسکوف ، سخنگوی کرملین گفت مشکل بزرگی وجود دارد. تلاش هایی برای به حداقل رساندن پیامدهای نفت آلوده برای شرکای روسیه و تمام سیستم های مربوط به روسیه انجام شده است .
در آوریل مقادیر بالای ماده شیمیایی کلراید آلی در نفت خام روسیه کشف شد. این نفت از طریق خط لوله بزرگ دروژبا به سمت شرق اروپا می‌رود. کلراید می تواند به شدت به پالایشگاه‌های نفتی آسیب برساند. مسکو ادعا کرده این مسئله را سریع حل می‌کند .۴ هفته بعد جریان نفت روسیه به اروپا بسیار ناچیز است .
این بحران ابعاد سیاسی به خود گرفته است. روز پنج‌شنبه نخست وزیر لهستان تصمیم گرفت خودش درگیر پیدا کردن راه حل شود ولی گفت که این گفتگوها بسیار سخت است .
دروژبا معمولا ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت اورال روسیه را به اروپای مرکزی می‌فرستد یعنی بیش از کل تولید لیبی عضو اوپک. این نفت مستقیماً از طریق دو خط لوله جداگانه و نفت‌کش هایی از پایانه صادرات آست لوگا به اروپای مرکزی میرود .
علیرغم ادعاهای مکرر مقامات روسی برای از سرگرفتن صادرات طی همین روزها، بحران هر روز بزرگتر، طولانی تر و پر هزینه تر از آن چیزی میشود که انتظار می‌رفت و به نظر می‌رسد یافتن یک راه حل هفته ها طول می کشد .
چالش فنی مدیریت میلیون‌ها بشکه نفت آلوده همراه شده با درگیری بر سر اینکه چه کسی باید هزینه این بحران را بپردازد. نشست اضطراری روز پنجشنبه در ورشو پیشرفت‌هایی داشت ولی به راه‌حلی نرسید .
مشخص نیست با بسته ماندن دروژبا چه اتفاقی برای نفت خام روسیه می‌افتد . طبق اطلاعات رسمی تولید نفت روسیه در ۴ هفته گذشته از ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در ماه آوریل به ۱۱.۱۵ میلیون بشکه در روز رسیده است ولی این کشور در حال حاضر یک میلیون بشکه کمتر از حد عادی نفت صادر می کند که حدود یک دهم تولید آن است .
با گذشت زمان هزینه این آلودگی افزایش می‌یابد. طبق تخمین متخصصان، خسارت این مشکل به یک میلیارد دلار می رسد . این تخمین بر اساس مقدار نفت آلوده و تخفیف ۱۰ تا ۲۰ دلاری پالایشگاهها برای خرید این نفت زده شده است .
مسئله دوم این است که چه کسی مسئول این آلودگی و هزینه پاکسازی آن است. مقامات نفتی روسیه منبع این آلودگی را یک پایانه خصوصی در منطقه سامارا اعلام کردند که در ۱۰۰۰ کیلومتری مسکو قرار دارد. چه کسی مالک این نفت آلوده است و چرا آلوده شده هنوز مشخص نیست .
مشکل بزرگ شاخه شمالی خط لوله است که نفت را به بلاروس، لهستان و آلمان می برد و همچنان بسته است و جلوی انتقال حداقل ۷۰۰ هزار بشکه در روز را می گیرد. تا حالا تمام طرح‌ها برای از سرگیری انتقال نفت شکست خورده است. پالایشگاه های منطقه نفت را از طریق بنادر بالتیک در لهستان و روستاک در آلمان به عنوان جایگزین دریافت می‌کنند .
تا زمان یافتن یک راه حل مناسب، بحرانی که در یک روستای دور افتاده در جنوب روسیه آغاز شده در بازار نفت این منطقه گسترش می یابد و هزینه آن روز به روز بیشتر می شود .
 

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا