امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دولت مرغ را ٢ هزار تومان زیر قیمت تمام شده می‌خرد

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مرغ در حال حاضر حدود ٩۵٠٠ تومان است، گفت: دولت این کالا را حدود ٢ هزارتومان زیر قیمت تمام شده، خریداری می کند.

همچنین بخوانید

برومند چهارآیین در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: در حالی که قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان ۹,۵۰۰ تومان است، قیمت مرغ زنده در بازار به طور متوسط حدود ٧۵٠٠ تومان است که از زیان ۲۰۰۰ تومانی تولید کنندگان به ازای تولید هر کیلوگرم حکایت دارد.

وی قیمت هر کیلوگرم لاشه را نیز بین ١١ تا ١١ هزار و ۵٠٠ تومان اعلام و اضافه کرد: بر اساس ماده ۵ و ۶ اساسنامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور، این شرکت موظف است از تولید کنندگان حمایت و از زیان آنان پیشگیری کند در حالی که هم اکنون عملاً چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق قانون زمانی که قیمت کالایی اساسی در بازار کاهش شدیدی دارد و این افت قیمت منجر به زیان تولیدکننده می‌شود، دولت مکلف است با خرید و جمع آوری بخشی از کالا از سطح بازار، زمینه بهبود قیمت را فراهم کرده و از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کند. در حال حاضر در مورد مرغ نیز شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت جهادکشاورزی در حال خرید مرغ مازاد از تولیدکنندگان است اما تولیدکنندگان معتقدند نرخ خرید شرکت پشتیبانی امور دام، نرخ منصفانه و معقولی نیست.

چهارآیین توضیح داد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ با احتساب قیمت‌های مصوب دولت برای نهاده‌ها، بیش از ٩۵٠٠ تومان است در حالی که شرکت پشتیبانی امور دام این کالا را از تولیدکنندگان حدود ٧٠٠٠ تومان خریداری می‌کند که در تضاد با رسالت‌های شرکت پشتیبانی است.

وی افزود: انتظار به حق تولید کنندگان از شرکت پشتیبانی امور دام این است که مرغ زنده را به طور مستقیم از تولید کنندگان درب واحدهای تولیدی و با قیمت توافق شده ۹,۰۶۲ تومان (طبق توافق با معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی) خریداری نماید تا مانع از زیان تولید کنندگان شود.

چهارآیین افزود: شیوه کنونی شرکت پشتیبانی امور دام در خرید مرغ منجمد فقط به سود واسطه‌ها و ضرر مرغداران گوشتی است و فوراً باید تجدید نظر شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا