انرژی

تولید انرژی الکتریکی از خطوط انتقال آب در کشور

مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری آبفا با اشاره به احداث هزاران کیلومتر خطوط انتقال آب در کشور گفت: می‌توان از خطوط انتقال آب برای تولید انرژی برق استفاده کرد، همانگونه که آبفای قم این موضوع را از ایده به عمل درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد سیاحی پس از بازدید از برخی از پروژه‌های آبفای قم در نشستی با حضور مدیرعامل و معاونین و مدیران شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم توجه به طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی در صنعت آبفای کشور تأکید کرد و گفت: اعتقاد مدیریت شرکت به تحقیقات و نوآوری، وجود نیروهای تخصص، توانمند و خوش‌فکر و توجه به مسائل بنیادی، می‌تواند شرکت آب و فاضلاب قم را به الگویی برای سایر استان‌های کشور تبدیل کند.

وی بومی‌سازی دانش ساخت اسکروپمپ فاضلابی در داخل کشور، تولید انرژی الکتریکی از فشار آب در خطوط انتقال و احداث نیروگاه‌های خورشیدی را از جمله اقدامات اساسی و برجسته آبفای قم در سطح کشور برشمرد و اظهار کرد: این پروژه‌ها بسیار ارزشمند و دارای توجیه اقتصادی است که می‌تواند منشأ تحول در صنعت نیز به شمار برود.
مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه سال‌های زیادی است که بحث تولید انرژی الکتریکی از خطوط انتقال مطرح است، خاطرنشان کرد: هزاران کیلومتر خطوط انتقال آب در سراسر کشور وجود دارد که می‌توان از آن در تولید انرژی برق استفاده کرد، در حالی که توجه جدی به این موضوع نشده است، اما آبفای قم این موضوع را از ایده به عمل درآورده است.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی به برخی دیگری از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی شرکت آب و فاضلاب قم اشاره کرد و گفت: تحول بسیار خوبی در زمینه پژوهش و تحقیقات در آبفای قم شکل گرفته که نشان از اعتقاد تیم مدیریتی شرکت به این موضوعات است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این نشست به طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی آبفای قم اشاره کرد و پروژه بومی‌سازی طراحی و ساخت اسکروپمپ فاضلابی را از جمله این پروژه‌ها برشمرد و اظهار کرد: این پروژه ضمن جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار از کشور، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری و سهولت دسترسی به قطعات یدکی را به دنبال دارد.
“علی جان صادق‌پور” با اشاره به طرح حمایت آبفای قم از تولید داخلی مواد منعقد کننده پلی کلراید آلومینیوم گفت: این مواد در زلال سازی و تصفیه آب و فاضلاب و همچنین در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد و با کیفیت بسیار بالاتر از محصولات وارداتی در توسط کارشناسان این شرکت ثبت اختراع شده است.
وی احداث نخستین نیروگاه آبی کشور روی خط انتقال آب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، احداث پروژه‌های نیروگاه خورشیدی، ابداع و ساخت سامانه اندازه‌گیری فشار کل، بررسی و تخمین مصرف سالیانه آب در کولرهای آبی و پروژه حذف جلبک در فرآیند تصفیه آب قم با استفاده از روش‌های زیستی را از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی آبفای قم برشمرد.
انتهای پیام

همچنین بخوانید

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا