امور زیربناییراه و ساختمان

اصلی ترین مانع ورود هواپیمای جدید به ایران چیست

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، باز شدن بازارها به روی کشوری که در طول کمتر از ده سال به بیش از ۳۰۰ هواپیمای مسافرتی احتیاج دارد، قطعا بهترین خبری است که شرکت های بزرگ هواپیماساز می‌توانند در سال‌هایی که سفارشاتشان به سطحی پایین رسیده بشنوند، خبری که برای عملیاتی شدنش تنها یک مخالف پر و پا قرص دیگر دارد.

ایرلاین‌های ایرانی پس از سال‌ها محدودیت در منابع مالی و البته حضور در بازارهای جهانی با اجرایی شدن برجام فضایی پیدا کردند که نسبت به خرید هواپیماهای مورد نیاز خود برنامه‌ریزی هایی انجام دهند. این برنامه‌ها به عقد پیش قرارداد خرید ۱۱۸ ایرباس انجامید و حالا به نظر می‌رسد صحبت از خرید ۱۰۰ فروند بویینگ نیز جدید نیز در مذاکرات آینده کلید خواهد خورد.

 مذاکرات ایرلاین‌های ایرانی با  دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بویینگ به نحوه اجرایی شدن قرار‌داد و انتقال منابع مالی مربوط به آنها نیز پرداخته است. براین اساس ایران پول ایرباس‌های خریداری شده را از طریق یورو بازپرداخت خواهد کرد و همچنین بویینگ نیز اعلام کرده و آماده است تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران برای ممنوعیت مبادله‌ دلاری با این کشور را از طریق دیگر ارزهای بین‌المللی حل کند.

همچنین بخوانید

 با توجه به این همگرایی دو طرفه که نشان از آن دارد که هم ایران به عنوان مشتری و هم شرکت‌های هواپیماساز به عنوان فروشنده از فضای فعلی راضی هستند، اما همچنان یک مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن این توافق‌ها قرار دارد.

 برخلاف بسیاری از قرار‌دادهای بین‌المللی وزارت خزانه‌داری آمریکا OFAK اعلام کرده فروش هواپیما‌های جدید باید با مجوزهای رسمی این نهاد نهایی شود و از این‌رو چه ایرباس و چه بویینگ برای فروش هر فروند هواپیما باید مجوزی در این حوزه دریافت کند.

  با وجود گذشت چند هفته از نهایی شدن پیش قرار‌داد ایران با ایرباس هنوز خزانه‌داری آمریکا مجوز این امر را صادر نکرده و حتی پیش‌بینی‌ها مبنی بر دریافت مجوز تا پایان تیرماه نیز از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یک گمانه‌زنی و پیش‌بینی تلقی می‌شود.

 در شرایطی که دو طرف بازار برای انجام تبادلات نهایی لحظه‌شماری می‌کنند و هم ایران به هواپیماهایش احتیاج دارد و هم ایرباس و بویینگ درگیر دریافت مجوزهای رسمی برای فروش هواپیما و گرفتن منابع مالی آن هستند، باید دید طرف ناراضی ماجرا که چند ماهی در فرآیند این قرار‌داد قانونی تعلل ایجاد کرده تا چه زمانی به این رویه ادامه خواهد داد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا