بورسبورس اوراق

نگاهی به سومین عرضه اولیه سال ۹۸/ «دکپسول» فردا در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود

فردا یکشنبه میزان ۴۰ میلیون سهم از سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول) برابر با ۲۰ درصد سهام این شرکت در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. با توجه به آنکه در دوره های قبل به طور میانگین ۳۸۰ هزار کد معاملاتی در فرآیند عرضه اولیه شرکت کرده‌اند، انتظار می‌رود که به هر کد در قیمت ۵۷۰ تومان حدود ۱۰۵ سهم تعلق بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام کشور فردا شاهد دومین عرضه اولیه سال جاری در فرابورس خواهد بود. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در کمتر از یک هفته پس از سهام شرکت کشت و صنعت شریف آباد در فرابورس ایران مورد معامله قرار خواهد گرفت. مطابق با اطلاعیه مندرج در سایت شرکت فرابورس قرار است تا میزان ۲۰ درصد از سهام این که شامل ۴۰ میلیون سهم از سهام شرکت یاد شده است، در تاریخ پنجم خرداد ماه سال جاری یعنی فردا عرضه خواهد شد. در این عرضه هر سهم در قیمتی برابر با ۵۶۰ الی۵۷۰ تومان به سهامداران عرضه می‌شود. در این عرضه به هر کد حقیقی بیش از ۲۰۰ سهم نمی‌رسد با این حال انتظار می‌رود که میزان تخصیص یافته به هر کد از این میزان کمتر باشد.

مطابق با آنچه که پیش تر در مراسم معارفه این نماد از سوی مسئولان «دکپسول» عنوان شده، شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در سال ۱۳۷۶ با ۶ خط تولید فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۸۲ این رقم را به هشت خط تولید رساند که با توسعه خطوط تولید طی سال‌های بعد، هم‌اکنون دارای ۱۴ خط تولید است.

این شرکت در زمینه تولید کپسول‌های ژلاتینی در سایزهای مختلف فعال است و تقریبا تمامی سهام آن به میزان ۹۹.۹۹ درصد، داروسازی فارابی تعلق دارد. این شرکت که در بدو تاسیس خود در سال ۷۵ سرمایه ۵۰ میلیون تومانی داشته اما پس آنکه شرکت در دی ماه سال گذشته افزایش سرمایه داد سرمایه آن به ۲۰ میلیارد تومان تغییر کرده است.

همچنین بخوانید

با نگاهی به نیاز ۵.۵ میلیاردی کپسول در کشورمان می‌توان دریافت که این شرکت از ظرفیت خوبی برای تولید کپسول برخوردار است. چراکه ظرفیت اسمی این شرکت در حال حاضر تولید ۶.۳ میلیارد کپسول در سال است که قابلیت افزایش به ۷.۵ میلیارد کپسول را داراست.

این شرکت که پس از درج در تابلوی بازار دوم فرابورس با شرکت‌هایی نظیر «دبالک»، «دسانکو» و «دتولید» در گروه صنعت مواد و محصولات دارویی قرار گرفته است، بیش از ۹۸ درصد از فروش خود را به شرکت‌های داخلی انجام می‌دهد بنا براین نمی‌توان انتظار درآمد قابل توجه ارزش از این شرکت داشت. با این حال آنچه که در بررسی شرکت توجه زیادی به خود جلب می‌کند ظرفیت تولید بالای شرکت در مقایسه با میزان فروش آن است. در حال حاضر ممنوع بودن واردات کپسول از خارج کشور ممنوع است و از این جهت می‌توان گفت که امنیت درآمد زایی «دکپسول» تامین می‌شود. اگرچه این شرکت تنها تولیدکننده کپسول است و بیشتر بودن ظرفیت آن نسبت به مصرف داخلی می‌تواند در تامین امنیت دارایی در حوزه فعالیت نقشی پر رنگ بازی کند با این حال باید دید که شرکت از لحاظ درآمد زایی چه فکری برای بهره بردن از ظرفیت خالی تولید خود خواهد داشت.

با نگاهی به نحوه درآمد زایی شرکت می‌توان دریافت که اگرچه این شرکت در سال‌ ۹۶ نسبت به سال قبل با افت درآمد مواجه شده اما با این حال شیب افزایش درآمدزایی شرکت در سال ۹۷ نسبت به قبل از آن بهتر شده و با توجه به آنکه کشور به دلیل شرایط تحریمی در سال پیش رو بیشتر نیاز خود را از داخل تامین خواهد کرد، می‌توان امید داشت که فروش شرکت نسبت به سال قبل بهتر شود.

«دکپسول» در حال حاضر به کشورهای سوریه، قزاقستان، عراق، لبنان و ارمنستان صادرات دارد با این حال همانطور که پیش تر اشاره شده میزان این صادرات سهم زیر دو درصدی در میزان تولیدات شرکت دارد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش  

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا