بانکبانک و بیمه

فروش سهام بانک‌های ادغامی چه جزئیاتی دارد؟

 

در هفته‌های پایانی سال گذشته بود که موضوع ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح کلید خورد. بر این اساس یکی از موضوعات، بحث تعیین تکلیف سهام این بانک‌ها و نیز سهامدارانشان است. از این رو به گفته همتی، طبق توافقی که میان بانک مرکزی با سازمان بورس و اوراق بهادار شده است، سهامداران این بانک‌ها می‌توانند سهام خود را در تاریخ مشخص با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت زمان بسته شدن نماد (هر کدام که بالاتر باشد) بفروشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، فرآیند فروش سهام سهام‌داران بانک‌ها با انتشار اطلاعیه‌‌ای از ۱۸ فروردین آغاز شد. بر این اساس افرادی که علاقه‌مند به فروش سهام خود در این بازه زمانی نباشند، می‌توانند سهام خود را تا ارزش‌گذاری مجدد پس از ادغام نگه دارند.

طابق این اطلاعیه بانک‌ها و مؤسسه اعتباری، به مدت ۳۰ روز کاری تا روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت، امکان استفاده از شرایط خرید سهام را داشتند که بانک مرکزی به مدت ۱۵ روز کاری تا روز چهار شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ تمدید کرده است. در ادامه جزئیات خرید سهام هر یک از بانک‌های ادغامی ذکر شده است.

 

جزئیات خرید سهام بانک انصار

بانک انصار در اطلاعیه خود که در چهارم خرداد ۱۳۹۸ منتشر شد، شرایط خرید سهام بانک انصار با نماد «وانصار» را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود: «مقتضی است سهامداران تمامی اطلاعات و شرایط منتشره در سایت کدال را در تصمیم‌گیری‌های خود مد نظر قرار دهند. همچنین آن دسته از سهامدارانی که قصد فروش سهام خود در این مرحله را دارند به شعب کارگزاران عضو بورس اوراق بهادار تهران در سراسر کشر مراجعه و نسبت به تکمیل و ارائه تقاضای فروش سهام خود به همراه تعهد نامه مربوطه اقدام کنند.»

دوره اخذ سفارش توسط کارگزاران از تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ تا ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ است. بدین ترتیب زمان بازگشایی نماد معاملاتی جهت ورود سفارش در سامانه معاملاتی بر اساس پیام ناظر بازار اعلام می‌شود. نوع سفارش فروش از نظر اعتبار زمانی، سفارش بدون محدودیت زمانی است.

قیمت تقاضای فروش برای سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی وابسته و غیر وابسته به نیروهای مسلح به قیمت هر سهم مبلغ ۲۰۸۶ ریال است.

دوره زمانی ورود سفارش‌های فروش برای سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی غیر وابسته به نیروهای مسلح پس از بازگشایی نماد معاملاتی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰ در تمامی جلسات معاملاتی امکان‌پذیر است.

انجام معاملات معاف از کارمزد نقل و انتقال (به استثنای کارمزد شرکت‌های کارگزاری) است و کارمزد مربوط به کارگزار فروشنده توسط واحدهای ادغام شونده پرداخت می‌شود.

دوره زمانی ورود سفارش‌های فروش برای سهامداران حقوقی وابسته به نیروی‌های مسلح پس از بازگشایی نماد معاملاتی از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۳:۵۰ امکان‌پذیر است.

 

جزئیات خرید سهام بانک حکمت ایرانیان

بانک حکمت ایرانیان به عنوان آخرین بانک ادغامی با صدور اطلاعیه‌ای رسمی در کدال اعلام کرد که سهامداران این بانک می‌توانند از روز ۱۸ فروردین سال ۹۸ نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه اعلام رسمی ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه از سوی بانک مرکزی و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر اجازه انجام معاملات در خارج از ساعت معاملاتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده سهام بانک حکمت ایرانیان « به جز شرکت های وابسته به نیروهای مسلح» می‌توانند پس از مراجعه به یکی از شرکت‌های کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران/ فرابورس یا شعب بانک حکمت ایرانیان که مرتبط با یکی از کارگزاران فوق است با ارائه دستور فروش و تکمیل فرم‌های مربوطه نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.»

نوع سفارش فروش باید از نظر اعتبار زمانی، سفارش بدون محدودیت زمانی (Good Till Cancel) باشد. تقاضای فروش برای سهامداران حقیقی بر اساس قیمت هزار ریال می‌باشد که در نماد «حکمت ۱» قابل ثبت است. تقاضای فروش برای سهامداران حقوقی غیر وابسته به نیروهای مسلح باید صرفاً بر اساس قیمت پایانی سهام در زمان توقف نماد معاملاتی مربوطه (مبلغ ۷۸۸ ریال) باشد که در نماد «حکمت ۲» قابل ثبت است.

دوره زمانی ورود سفارش‌های فروش در سامانه معاملاتی فرابورس ایران پس از بازگشایی نماد معاملاتی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰ در تمامی جلسات رسمی معاملاتی امکان‌پذیر است و معاملات براساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در قالب معامله خارج از جلسه رسمی معاملات انجام می‌شود.

انجام معاملات معاف از کارمزد نقل و انتقال (به استثنای کارمزد شرکت‌های کارگزاری) است و کارمزد مربوط به کارگزار فروشنده توسط واحدهای ادغام شونده پرداخت می‌شود.

در اطلاعیه تمدید مهلت خرید سهام بانک حکمت ایرانیان با نماد حکمت اعلام شده است که کلیه شرایط اطلاعیه قبلی به مدت ۱۵ روز کاری تا چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ تمدید می‌شود.

همچنین سهامدارانی که در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکرده‌اند، می‌توانند تا زمان ارزش‌گذاری سهام بانک حکمت ایرانیان توسط گروه کارشناسان رسمی تأمل کرده و بر اساس آن و به ترتیبی که متعاقباً اعلام خواهد شد نسبت به فروش سهام خود مبادرت کنند.

 

جزئیات خرید سهام بانک قوامین

بانک قوامین اطلاعیه‌ای در سامانه کدال با عنوان خرید سهام بانک قوامین با نماد «وقوام» منتشر و از روز یکشنبه ۱۸ فروردین شروع به فروش سهام خود به سهامداران حقیقی و حقوقی کرد.

طبق این اطلاعیه قیمت خرید سهام اشخاص حقیقی هر سهم هزار ریال است.

قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیر وابسته به نیروهای مسلح به ارزش تابلو (در زمان توقف نماد) خواهد بود.

نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی سفارش بدون محدودیت زمانی است.

در اطلاعیه تمدید مهلت خرید سهام بانک قوامین با نماد وقوام آمده است: «مهلت فروش سهام کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر وابسته به نیروهای مسلح دارنده سهام موسسه اعتباری کوثر با کلیه شرایط اطلاعیه قبلی به مدت ۱۵ روز کاری تا روز چهار شنبه مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ تمدید می‌شود.»

همچنین سهامدارانی که در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام کنند، می‌توانند تا زمان ارزش‌گذاری سهام بانک قوامین توسط گروه کارشناسان رسمی تأمل کرده و براساس آن و به ترتیبی که متعاقباً اعلام خواهد شد نسبت به فروش سهام خود مبادرت کنند.

در این اطلاعیه اعلام شده است که این موسسه تضمینی بر اینکه ارزش ذاتی تعیین شده در آینده بیشتر از ارزش قابل خریدار در حال حاضر باشد را نخواهد داد.

 

جزئیات خرید سهام موسسه اعتباری کوثر

موسسه اعتباری کوثر اطلاعیه‌ای در سامانه کدال با عنوان خرید سهام موسسه اعتباری کوثر با نماد «وکوثر» منتشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه اعلام رسمی ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه از سوی بانک مرکزی و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر اجازه انجام معاملات در خارج از ساعت معاملاتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر وابسته به نیروهای مسلح دارنده سهام موسسه اعتباری کوثر می‌توانند پس از مراجعه به یکی از شرکت‌های کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران/ فرابورس یا شعب موسسه اعتباری کوثر که مرتبط با یکی از کارگزاران فوق است با ارائه دستور فروش و تکمیل فرم‌های مربوطه نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.»

قیمت خرید سهام برای سهامداران حقیقی هر سهم هزار ریال است. همچنین قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیر وابسته به نیروهای مسلح به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» خواهد بود. نوع سفارش از نظر اعتبار زمانی سفارش بدون محدودیت زمانی است. این سهام توسط شرکت عصر تجارت اقتصاد (سهامی خاص) «شرکت زیرمجموعه این موسسه» خریداری می‌شود.

در اطلاعیه تمدید مهلت خرید سهام موسسه اعتباری کوثر با نماد وکوثر آمده است: «مهلت فروش سهام کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر وابسته به نیروهای مسلح دارنده سهام موسسه اعتباری کوثر با کلیه شرایط اطلاعیه قبلی به مدت ۱۵ روز کاری تا روز چهار شنبه مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ تمدید می‌شود.»

همچنین سهامدارانی که در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام کنند، می‌توانند تا زمان ارزش‌گذاری سهام موسسه اعتباری کوثر توسط گروه کارشناسان رسمی تأمل کرده و براساس آن و به ترتیبی که متعاقباً اعلام خواهد شد نسبت به فروش سهام خود مبادرت کنند.

در این اطلاعیه اعلام شده است که این موسسه تضمینی بر اینکه ارزش ذاتی تعیین شده در آینده بیشتر از ارزش قابل خریدار در حال حاضر باشد را نخواهد داد.

 

جزئیات خرید سهام بانک مهر اقتصاد

خرید سهام بانک مهر اقتصاد طی اطلاعیه‌ای با نماد «ومهر» از ۱۸ فروردین ماه آغاز شد. در این اطلاعیه اعلام کرد: «قیمت خرید سهام متعلق به سهامداران حقیقی به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» و یا ارزش اسمی هر کدام بالاتر باشد، خواهد بود. همچنین برای قیمت خرید سهام اشخاص حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» اقدام می‌شود.»

در همین حال، قرار است شرکت نگین ساحل رویال شرکت زیرمجموعه بانک مهر اقتصاد این سهام را خریداری کند.

این بانک نیز اعلام کرده در صورتی که سهامداران در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می‌توانند تا زمان ارزش‌گذاری سهام آن توسط کارشناسان رسمی و کشف ارزش ذاتی سهام صبر کنند؛ پس از اعلام مبلغ کشف شده به ترتیبی که در آینده اعلام می‌شود نسبت به فروش سهام خود مبادرت کنند.

بانک مهر اقتصاد تاکید کرده این بانک تضمینی برای اینکه ارزش ذاتی تعیین شده در آینده بیشتر از ارزش قابل خرید در حال حاضر باشد را نخواهد داد.

خرید این سهام با کلیه شرایط قبلی، به مدت ۱۵ روز کاری تا روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ تمدید شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا