امور زیربناییراه و ساختمان

احداث راه‌آهن شلمچه – بصره در مدت دو سال با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان

راه‌آهن شلمچه-بصره به طول ۳۵ کیلومتر طبق قراردادی دو ساله با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان میان وزارت راه و شهرسازی با سهم مشارکت ۴۰ درصدی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با سهم ۶۰ درصدی احداث می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه  یکم خرداد ۱۳۹۸ به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره را صادر و موافقت کرد، عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن شلمچه–بصره به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن آغاز شود.
 
در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از احداث راه‌آهن شلمچه- بصره با سهم مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۴۰ درصدی وزارت راه  وشهرسازی خبر داد و گفت: این پروژه ریلی به طول ۳۵ کیلومتر دارای یک دستگاه پل به طول ۷۰۰ متر است که یکی از دهانه‌های این پل برای امکان کشتیرانی در شط‌العرب به صورت بازشو طراحی و اجرا می‌شود.
 
وی مدت اجرای این قرارداد را ۲ سال ذکر کرد و بیان داشت: پس از امضای این تفاهم‌نامه دو ماه فرصت داده می‌شود تا در صورت تایید برآورد‌های اولیه طرح از سوی وزارت راه  و شهرسازی قرارداد اجرایی منعقد شود و در این فاصله عملیات تجهیز کارگاه آغاز می‌شود.
 
با تکمیل این خط ریلی اتصال ایران از خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه به صورت پیوسته میسر می‌شود که نقش مهمی در تسهیل سفر به عتبات عالیات خواهد داشت.
 
به گفته خادمی این اقدام  گام دیگری در توسعه ترانزیت کالا خواهد بود به طوری که با توجه به آمار ارایه شده سالانه بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق صادر می شود و این مسیر ریلی می تواند تحولی در امر صاردارت کشور با استفاده از حمل‌و‌نقل سبز ایجاد نماید.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز این خط آهن را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خط آهن شلمچه- بصره در خاک کشور عراق احداث خواهد شد و تامین آب  و برق مورد نیاز و همچنین انجام بخشی از روسازی مسیر  از سوی این کشور صورت می گیرد.
 
رئیس جمهوری در اسفندماه سال گذشته در جریان سفر به کشور دوست و همسایه عراق که با هدف امضا چند تفاهم‌نامه از جمله امضا تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن شملچه-بصره صورت گرفت به خبرنگاران اظهار داشت:با توجه به اتصال شبکه راه‌آهن ایران به خطوط آهن پاکستان، افغانستان،‌ترکمنستان، قزاقستان، ‌آذربایجان و ترکیه، امیدواریم در آینده بتوانیم راه‌آهن بین دو کشور را نیز به هم متصل کنیم که این کار با عملیات اجرایی ۳۵ کیلومتر خط آهن بین شلمچه و بصره انجام می‌گیرد. امروز توافقات لازم برای این کار انجام گرفت و امیدواریم هر چه سریع‌تر این گام مهم در راستای تقویت روابط بین دو ملت و حمل کالا، برداشته شود.
 
 
 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا