بورسبورس اوراق

رشد سه هزار و ۲۶۰ واحدی شاخص بورس تهران تحت تاثیر افزایش تقاضا در نمادهای فلزی – معدنی/ سبزپوشی یک دست نمادهای گروه انبوه‌سازی

شاخص بورس تهران برخلاف روز گذشته امروز را با رشد به پایان برد. در این روز نماگر اصلی بازار سه هزار و ۲۶۰ واحد افزایش یافت و به سطح ۲۱۷ هزار و ۵۷۴ واحد رسید. نمادهای «همراه»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را در رشد روزانه شاخص داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بازار سهام کشور در نخستین روز هفته و پس از آنکه در روز قبل با افت تقریبا ۸۵۰ واحدی شاخص بورس تهران روبه رو شد، روز به مراتب بهتری را پشت سر گذاشت. در این روز شاخص بورس تهران به میزان سه هزار و ۲۶۰ واحد رشد کرد و به این ترتیب بازدهی ۱.۵۲ درصدی را در کارنامه روزانه بورس تهران به ثبت رساند. در این روز دماسنج اصلی بازار در نهایت جایگاهی بهتر از ۲۱۷ هزار و ۵۷۴ واحد نیافت و انتظار ادامه معاملات در روز معاملاتی آتی نشست.

معاملات امروز بازار سهام در حالی امروز آغاز شد که از همان ابتدا روند مناسب تقاضا در نمادهای دلاری همچون نمادهای فلزی_ معدنی، پترو پالایشی به رشد شاخص‌های بازار سهام انجامید. در این روز نماد معاملاتی شرکت ارتباطات سیار (همراه) که در پنجشنبه هفته گذشته با خبر دریافت مجوز افزایش سرمایه آن بر روی تارنمای کدال درج شد نیز، بیشترین تاثیر را بر رشد امروز نماگر اصلی بازار سهام داشت. نمادهای «فملی»، «کگل» و «رمپنا» نیز در رتبه‌های بعدی نمادهای موثر بر شاخص داشتند.

با نگاهی به روند حرکتی شاخص بورس تهران در روزهای گذشته می‌توان گفت که اگر چه در روزهای اخیر این نماگر رشد خوبی داشته است با این حال از شیب کند افزایش یاد شده می‌توان دریافت که به رغم وجود رونق نسبی در معاملات بازار سهام فعالان بازار همچنان از انگیزه لازم برای افزایش پر قدرت تقاضا در نمادهای سنگین وزن‌تر بازار را ندارند همین امر موجب شده تا در امروز و چند روز گذشته پول سرمایه گذاران کوتاه مدتی تر به سمت نمادهای کوچک‌تر بازار روانه شود و شاهد تداوم رشد شاخص هموزن باشیم. بر این اساس امروز نیز شاخص کل هموزن با ۲.۵۹ درصدی مواجه شد که به منزله افزایش هزار و۲۵۴ واحدی ارتفاع آن است. این رشد که به واسطه رشد دست جمعی در نمادهای کوچک‌تر بازار رخ داد بیش از هر چیز در نمادهای حاضر در صنایع انبوه سازی، لیزینگی، دارویی و همل و نقلی روی داد.

فلزات اساسی در صدر ارزش معاملات

بازار سهام که همواره کم و بیش تحت تاثیر محرک‌های موجود در بازارهای جهانی قرار دارد امروز نیز به واسطه افق خوبی که نمادهای فلزی – معدنی دارند توجه خود را به نمادهای فلزات اساسی معطوف کرد و ضمن معامله ۱۵۷ میلیون سهم در آمار معاملات این گروه ارزش ۹۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیونی را در کارنامه بورسی این گروه به ثبت رساند. به نظر می‌آید که این رویداد یاد شده از کاهش موجودی سنگ آهن چین و افق مثبت معاملات سایر فلزات در بازارهای جهانی ناشی می‌شود که تاثیر مستقیم بر قیمت‌های فروش نمادهای فلزی_ معدنی خواهد داشت.

رونق معاملات در گروه انبوه‌سازی

در میان صنایع کم زون بازار امروز روز نمادهای گروه «انبوه سازی، املاک و مستغلات» بود. در این روز بسیاری از سهم‌های این گروه صف خرید بودند که از این میان «ثنوسا»، «ثتران» و «ثمسکن» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بودند. بر این اساس معاملات روز جاری در گروه یاد شده امروز در حالی خاتمه یافت که نمادها بسیاری از این گروه همچون «وساخت»، «ثمسکن» و «وتوس» در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان دادند. رونق معاملات در نمادهای این گروه امروز سبب شد تا امروز ۹۶ میلیون سهم به ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۵۳ میلیون تومان در گروه یاد شده مورد داده ستد قرار گیرد.

 سبزپوشی دست جمعی سرمایه گذاری‌ها/ «وخارزم» خوش درخشید

در میان سایر گروه‌های مورد معامله در بورس تهران امروز سرمایه‌گذاری‌ها توانستند توجه بازار را به خود جلب کنند. در این روز تمامی نمادهای این گروه به جز «وسبحان»، «ونیکی» و «وبوعلی» در محدوه سبز تابلوی به کار خود خاتمه دادند و به جز این سه نماد معاملات سایر نمادهای گروه با افزایش قیمت مواجه شد. به نظر می‌رسد که بازار با نزدیک شدن به فصل مجامع و سودی که بسیاری از شرکت‌ها در صورت‌های مالی خود شناسایی کرده‌اند، با روشن شدن چگونگی عملکرد مالی سرمایه‌گذاری‌ها به استقبال این شرکت‌ها رفته‌اند. همین امر موجب شد تا در روز جاری شاهد شکل‌گیری صف خرید سنگین  نزدیک به ۱۰۰ میلیونی در نمادهایی همچون «وخارزم» باشیم. از جمله سایر نمادهایی که در این روز مانند سرمایه گذاری خارزمی در سقف قیمت روزانه معامله شدند می‌توان به «وساپا»، «وصنعت» و «وآتی» اشاره کرد. همین امر موج شد تا در پایان معاملات امروز ارزش معاملات این گروه به ۴۷ میلیارد تومان برسد.

آمار و ارقام بازار

صعود ۳۲۶۰ واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد ۱.۵۲ درصدی این نماگر نسبت به روز گذشته انجامید. در این روز نمادهای «همراه»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۱۷ هزار  و ۵۷۳ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزارو ۱۲۴ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۹۷۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات ۱۰۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. گروه‌های بانک‌ها، شیمیایی، خودرو و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایشی ۴۴ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «میدکو» و «شاوان» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «دماوند»، «کوثر» و «شبصیر» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۳۵۲ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۶۶۲ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا