صنعت، معدن، تجارتمعدن

تعلل در اکتشاف و بهره برداری از معادن قابل قبول نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید به استفاده از ظرفیت معادن، اشتغال و تولید در این حوزه توجه ویژه‌ای شود تا بتوان از طریق ارزش افزوده بیشتر، به اقتصاد کشور کمک کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز( یکشنبه ۵خرداد ماه) مجمع نمایندگان استان کرمان با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در این نشست مسائل ملی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت؛ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و احکام برنامه ششم توسعه مبنی بر لزوم توجه به حوزه اقتصاد معدن و جایگزینی آن به جای نفت، توسعه فعالیت‌های معدنی در استان‌های دارای ظرفیت معدنی، یکی از ضرورت‌ها است.

سرمایه‌های معدنی در کشور مغفول مانده‌اند

همچنین بخوانید

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از وضعیت عدم استفاده بهینه از سرمایه‌های معدنی در کشور انتقاد کرد و افزود: وزارت صمت باید برای استفاده از معادن برنامه جامعی داشته باشد به طور مثال شرکت ملی مس به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کنستانتره مس برای تولید مس کاتود نیاز دارد در حالی که در سال‌های اخیر تنها یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنستانتره برای این شرکت تامین شده است در نتیجه شرکت ملی مس نمی‌تواند با ظرفیت کامل خود فعالیت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علیرغم اینکه شرکت ملی مس با دلار ارزان قیمت تجهیزات خود را خریداری کرده است اما در حال حاضر نمی‌تواند به درستی از تمام ظرفیت تولیدی خود استفاده کند.

شرکت ملی مس به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کنستانتره مس نیاز دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت ملی مس به ۸۰۰ هزار تن مواد اولیه کنستانتره مس نیاز دارد تا بتواند به حداکثر توان تولید برسد در حالی که به این موضوع بی توجهی می‌شود که این امر نشاندهنده ناکارآمدی بخش معدن است. مدیران سابق این شرکت باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در این نشست تعلل در اکتشاف و بهره برداری از معادن بود، باید به استفاده از ظرفیت معادن، اشتغال و تولید در این حوزه توجه ویژه‌ای شود تا بتوان از طریق ارزش افزوده بیشتر در اقتصاد، به کشور کمک کرد.

تعیین تکلیف وضعیت کالاهای اساسی، تامین ارز و قیمت گذاری

پورابراهیمی تصریح کرد: تعیین تکلیف وضعیت کالاهای اساسی، تامین ارز و قیمت گذاری آنها دومین موضوع مورد بررسی در نشست امروز با وزیر صنعت، معدن و تجارت بود؛ وضعیت کنونی به صلاح کشور نیست چراکه ارز با نرخ پایین برای تامین کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کند اما مردم کالاهای اساسی را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند؛ دولت باید برای ساماندهی این وضعیت اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اقتصادی آمادگی دارد تا برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت را برای تامین کالاهای اساسی بررسی کند تا با جمع بندی نهایی بتواند در قالب روشی مردم را از وضعیت نابسامان بازار نجات دهد./

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا