بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مروری بر تاریخچه ارزهای رمزنگاری شده / اینفوگرافیک

ایده ایجاد و استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، چندان جدید نیست. پیش از تولد ارزهای رمزنگاری شده، چندین نفر تلاش کرده بودند تا محصول مشابهی را بسازند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که این افراد با آن روبرو بودند، دوبار خرج کردن (Double Spending) بود. یک دارایی دیجیتال، باید بگونه‌ای باشد که فقط یک بار قابلیت استفاده داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در این صورت، از کپی کردن و جعل آن ممانعت به عمل می‌آید. ده سال پیش از معرفی ارزهای رمزنگاری شده، یک مهندس کامپیوتر به نام وی دای (Wei Dai) مقاله‌ای را منتشر کرد و در آن به مفهومی به نام بی مانی (B-money) اشاره کرد. او به معرفی ارز دیجیتالی پرداخت که غیر قابل پیگیری است و از طریق گروهی از افراد با نام‌های مستعار دیجیتال ارسال می‌شود.

در همان سال، یک پیشگام حوزه بلاکچین به نام نیک زابو (Nick Szabo) طرحی به نام بیت گلد (Bit Gold) را مطرح کرد. در طرح بیت گلد از ایجاد یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز سخن گفته شده بود. انگیزه اصلی زابو از معرفی بیت گلد، عبارت بود از: از میان برداشتن ناکارآمدی‌های سیستم مالی سنتی، حذف وابستگی به فلز در تولید سکه و کاهش نیاز به مراجع معتمد در هنگام انجام تراکنش.

درست است که هیچ‌یک از دو طرح بالا هیچ‌گاه وارد فاز عملیاتی نشدند، ولی الهام‌بخش تولید ارز رمزنگاری شده‌ای به نام بیت‌کوین شدند.

در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ بود که ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت‌کوین را منتشر کرد و در آن به توضیح نحوه عملکرد شبکه بلاکچین بیت‌کوین پرداخت. در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹، ساتوشی اولین بلوک بیت‌کوین را ماین کرد. این بلوک، بلوک جنسیس (Genesis Block) نیز نامیده می‌شود.

بعد از گذشت چند مدتی، در تاریخ ۲۲ مه سال ۲۰۱۰ اولین خرید کالا با ارز بیت‌کوین ثبت شد. در آن روز، لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) دو پیتزا را به قیمت ۱۰۰۰۰ بیت‌کوین خریداری کرد، از این رو، این تاریخ از سال را روز پیتزای بیت‌کوین می‌نامند.

پس از بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری شده دیگری نیز وارد بازار شدند. قیمت ارزهای رمزنگاری شده از روز پیتزای بیت‌کوین به بعد با افت و خیزهای زیادی روبرو بوده است. در سال ۲۰۱۸، قیمت اغلب ارزهای رمزنگاری شده از بیشترین مقدار خود نزول کرد و به رقمی رسید که به شکل ناامید کننده‌ای اندک بود.

بیت‌کوین سال ۲۰۱۸ را با ۲۰۰۰۰ دلار آغاز کرد، ولی در انتهای سال، با افتی چشمگیر به ارزش ۳۲۰۰ دلار سقوط کرد. برای این سقوط قیمت، چندین دلیل را می‌توان نام برد، ولی مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: ۱) ممنوع اعلام شدن انجام تبلیغات در حوزه ارزهای رمزنگاری شده از سوی فیسبوک، توئیتر و گوگل و ۲) اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در راستای فشار آوردن بر ICOها و کنترل سختگیرانه کلاهبرداری‌های رمزنگاری‌شده.

در اینفوگرافیک زیر نگاهی داشته‌ایم بر برگی از تاریخچه ارزهای رمزنگاری شده و اتفاقات مهم و تاثیرگذار جهانی بر این صنعت را به تفکیک هر ماه، بیان کرده‌ایم.

تاریخچه ارزهای رمزنگاری شده

 

 

منبع
Bankingtech

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا