خودروصنعت، معدن، تجارت

دولت رونق ساخت داخل را به دست قطعه‌سازان بسپرد

صنعت قطعه‌سازی خودرو در کشور امروز با وجود فشارها و مشکلات مختلف حوزه تولید با تنگناهای جدی روبه‌رو بوده که حمایت از کارآفرینان و اتخاذ سیاست‌های راهبردی می‌تواند به رفع موانع کیفی و حتی رشد ارزش افزوده این بخش بی انجامد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،  تولید خودرو در سال‌جاری با وجود تلاش خودروسازان برای افزایش تیراژ روزانه، باز هم دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی است. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن‌و تجارت تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۳۲درصد کاهش یافته است که بسیاری از این خودرو‌‌ها به دلیل کمبود قطعات و به‎صورت ناقص تولید شده‌اند و در انتظار رسیدن قطعات، تکمیل و تحویل به مشتریان هستند.

این در حالی است که با توجه به وضعیت فعلی تولید و کاهش آن از سال گذشته تاکنون، در صورتی که امکان تکمیل این تعداد خودرو ناقص فراهم شود و عرضه آن به بازار سرعت بگیرد، می‌توان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود. اما آن‎طور که دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید، کمبود نقدینگی و قطعات باعث شده است خودروسازان برای تولید با مشکل مواجه شوند.

نعمت‌بخش درباره ملزومات تکمیل این ۱۵۰هزار دستگاه خودرو ناقص،‎ می‌گوید: تدابیر و تمهیدات دولت باید برای تامین نقدینگی خودروسازان به منظور پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اجرایی شود تا قطعات موردنیاز به خط تولید برسد.

همچنین بخوانید

وی اظهار داشت: قطعه‌سازان برای تامین مواد اولیه داخلی و خارجی خود با مشکل مواجه‌ هستند، فرآیند تامین قطعه طولانی شده و مشکلات ارزی نیز همچنان وجود دارد. بر این اساس اگر به داد این صنعت نرسیم ادامه تولید میسر نخواهد بود.

دعوت از صنعتگران برای ساخت داخلی قطعات

در راستای تحقق برنامه توسعه تولید، وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور دستوری خطاب به معاون امور صنایع خود بر ایجاد نمایشگاه قطعات وارداتی شرکت‌های بزرگ و فعال و دعوت از صنعتگران و قطعه‌سازان برای ساخت داخلی کردن این قطعات تاکید کرد.

رضا رحمانی در این ابلاغ خطاب به فرشاد مقیمی، مسوول پروژه‌های ساخت داخل وزارت صمت آورده است: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در سال رونق تولید ضرورت دارد به تمامی شرکت‌های فعال و بزرگ از جمله شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، تراکتورسازی تبریز، آلومینیوم‌سازان، شرکت ملی مس، گل‌گهر، چادرملو، سنگان، ایزوایکو، تولید‌کنندگان سیمان، نیروگاه‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، گروه مهنا و.‌.‌. ابلاغ شود که نسبت به ایجاد نمایشگاه قطعات و ملزومات وارداتی مورد نیاز خود اقدام کرده و با فراخوان عمومی از تمامی صنعتگران و قطعه‌سازان برای ساخت داخل کردن آن دعوت کنند.

وی در این ابلاغ تاکید کرد: این نمایشگاه‌ها تا زمان داخلی‌سازی قطعات موردنیاز باید ادامه داشته و گزارش ماهانه از عملکرد و نتایج این موضوع ارائه شود. در همین رابطه در جریان بازدید فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت و تابش رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو‌، ضمن تبیین پتانسیل بالای صنعت قطعه‌سازی بر برنامه‌های وزارت صنعت بر تعمیق‌بخشی عمق ساخت قطعات داخلی تاکید شد.

از سوی دیگر شرکت‌های قطعه‌ساز باوجود مشکلات همچنان در مسیر توسعه تولید در حرکت‌اند. یکی از آنها، شرکت کروز است که تامین قطعات و سیستم‌های با کیفیت و مطمئن جهت بر‌آورده کردن نیازهای صنایع کشور‌ همگام با استفاده از فرصت‌های موجود جهت نفوذ به بازارهای صادراتی خارجی را در دستور کار خود قرار داده است.

جریان ۱۳۰ برنامه عمق ساخت داخل در صنعت قطعه‌سازی

فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از فرآیند تولید قطعات خودرو در پاسخ به این سوال که وزارت صنعت چه برنامه‌ای برای حفظ اشتغال یک میلیون شاغل در حوزه صنعت قطعه‌سازی دارد، گفت: با توجه به اهمیت و سهم صنعت قطعه‌سازی در اشتغال کشور و نیز با تاکید بر اهداف دشمن در لطمه وارد کردن به این صنعت، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی را برای تعمیق‌بخشی به عمق ساخت قطعات داخلی دارد و با بازدید از این توانمندی‌ها در صنعت قطعه‌سازی، در جریان ۱۳۰ برنامه عمق ساخت داخل در صنعت قطعه‌سازی قرار گرفتیم.

وی افزود: طبق بر‌آوردهای صورت گرفته حدود ۶۸برنامه از این برنامه‌ها برای سال‌جاری قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت و زمینه به حداقل رسیدن وابستگی به خارج را فراهم می‌کند.

مقیمی با تاکید بر تضمین حفظ و صیانت اشتغال در صنعت قطعه‌سازی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اعتقاد دارم که در دوران فشار و تحریم قابلیت کارآفرینی و خلاقیت بیش از گذشته ایجاد می‌شود و این همان فرصت‌هایی است که مقام معظم رهبری نیز بارها فرمودند که فرصت‌های تحریم را نادیده نگیریم، گرچه باید برای محدودیت‌های ایجاد شده نیز راهکار تعریف کنیم که یکی از این راهکارها در کنار سایر راهکارهای پیش‌بینی شده، تعمیق‌بخشی به عمق ساخت داخل است.

معاون وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در ادامه گفت: با توجه به در اختیار داشتن‌ منابع مادی، انسانی و فکری این تنها گزینه ما برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صنعت قطعه‌سازی توانایی کمک به رشد صنعت خودروسازی کشور را خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه ۸۲ درصد از خودروهای پر‌تیراژ را قطعه تشکیل می‌دهد و تنها ۱۸ درصد در داخل کمپانی‌های خودروسازی متمرکز است امروز در این بازدید توان بالای صنعت قطعه‌سازی را مشاهده کردیم، بنابراین هرچه صنعت قطعه‌سازی توانمندتر باشد به طور حتم خودروسازها نیز در شرایط بهتری می‌توانند فعالیت کنند.

مقیمی ضمن تشکر از تلاش‌های انجام شده در صنعت قطعه‌سازی کشور به جهت ارتقای کیفیت و داخلی‌سازی در خصوص اتخاذ راهکارهای در کوتاه‌مدت، بلند‌مدت و میان‌مدت برای صنعت قطعه‌سازی به جهت برون‌رفت از مشکلات بیان کرد: باید شرایط لازم را برای تامین قطعات خودروسازها فراهم کنیم و حفظ یک میلیون شاغل در صنعت قطعه‌سازی در زنجیره قطعه‌سازان، خودروسازها و خدمات پس از فروش نهادینه شده است و در کل این پتانسیل در زیرساخت‌های این صنعت و مدیران آن وجود دارد.

وی خاطر‌نشان کرد: پتانسیل‌هایی که هم‌اکنون در صنعت قطعه‌سازی مشاهده می‌کنیم زاییده تحریم‌های گذشته بوده و قطعا این تحریم‌ها نیز دستاوردهایی در تعمیق‌بخشی ساخت داخل قطعات مورد نیاز کشور به همراه دارد که خود می‌تواند کشور را در مسیر دستیابی به اهداف صنعتی بیش از پیش کمک کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بدون تردید این مجموعه اقدامات و توجه به این حوزه نه تنها منجربه کاهش نیروی انسانی نخواهد شد بلکه برای تامین نیازهای ساخت داخل، نیروی انسانی بیشتری در مدار تولید قرار خواهد گرفت و اشتغالزایی بیش از گذشته تقویت خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا