بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بیت‌کوینرها در ایران پس از تحریم لوکال‌بیت‌کوینز چه می‌کنند

از هفته گذشته که لوکال‌بیت‌کوینز، امکان معامله برای کاربران ایرانی را غیرفعال کرد، عده‌ای در حال معامله به ریال در بازار کشورهای دیگر در این سایت هستند. این کار نقض قوانین لوکال‌بیت‌کوینز است و در صورت احراز می‌تواند پیامدهایی برای این کاربران به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، لوکال‌بیت‌کوینز یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خریدوفروش فردبه‌فرد بیت‌کوین دنیا، هفته گذشته خدمات خود را برای کاربران ایرانی محدود کرد و درج آگهی جدید خریدوفروش بیت‌کوین و حتی به‌روزرسانی آگهی‌های قبلی را برای کاربران ایرانی‌اش غیرممکن کرد.

جایگزین‌های لوکال‌بیت‌کوینز

همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد، مزیت اصلی پلتفرم‌هایی نظیر لوکال‌بیت‌کوینز، تامین امنیت برای طرفین معامله از طریق اسکروی بیت‌کوین‌ها بود. با اعمال محدودیت هفته گذشته لوکال‌بیت‌کوینز برای کاربران ایرانی، این دسته از کاربران به راه‌حل‌های جایگزین روی آوردند. در ادامه به تعدادی از این راه‌حل‌ها اشاره می‌شود. البته میزان ریسک این روش‌ها با یکدیگر متفاوت است.

یکی از این راه‌حل‌ها، معامله فردبه‌فرد در خارج از پلتفرم‌ها و برای مثال درون کانال‌های تلگرامی است که البته این کار، با ریسک بالایی برای طرفین معامله همراه است.

روش دیگر، استفاده از صرافی‌های ایرانی است که می‌توان به آرمانی، اکسیر، نوبیتکس، اوکی‌اکسچنج و … به‌عنوان بعضی از نمونه‌های آنها اشاره کرد. طبیعی است که هرچه کاربران بیشتری در این پلتفرم‌ها فعالیت کنند، بازدهی این بازارها بالاتر خواهد رفت.

یکی دیگر از روش‌ها، استفاده از صرافی‌های خارجی مانند Bisq یا hodlhodl یا keepchange است که در قوانین و سیاست‌های آنها اجازه فعالیت به ایرانی‌ها داده شده است. به عنوان مثال وبسایت های Bisq و hodlhodl به تازگی زبان فارسی را اضافه کرده اند و وبسایت keepchange.io که فعالیتی مشابه به لوکال بیت کوینز دارد و پس از تحریم لوکال بیت کوینز مورد استقبال کاربران ایرانی قرار گرفته است در پاسخ ایمیلی که به راه پرداخت داده است، گفته است: «ایرانیان مانند تمامی ملیت‌های دیگر می‌توانند بدون نگرانی از سانسور و تحریم از این وبسایت استفاده کنند.»

 

در بازار کشورهای دیگر لوکال‌بیت‌کوینز، با ریال معامله نکنید

اما در روزهای گذشته، شاهد درج معاملات بر روی ارز ریال، در بخش‌های مربوط به کشورهای دیگر نظیر کانادا، ترکیه و … در سایت لوکال‌بیت‌کوینز بودیم.

اینگونه معامله موجب ایجاد اختلال در بازارها می‌شود و لوکال‌بیت‌کوینز طبق قوانینش، به بهانه اختلال در بازار، می‌تواند بدون اخطار قبلی، حساب کاربر خاطی را به‌طور کامل ببندد. بنابراین توصیه می‌شود که کاربران به‌هیچ‌وجه، اقدام به انجام معاملات این‌چنینی نکنند.

 

لوکال‌بیت‌کوینز برای خروج بیت‌کوین مهلت داده است

فعلا فقط امکان درج و به‌روزرسانی آگهی‌ها برای ایرانیان حذف شده است. لوکال‌بیت‌کوینز هفته گذشته در ایمیلی که در پاسخ به راه پرداخت داده، گفته است: «اگر شما در حال حاضر یک حساب کاربری دارید، شما امکان خروج بیت‌کوین‌های خود را دارید؛ اما امکان استفاده از پلتفرم را برای مبادله نخواهید داشت.»

بر اساس این پاسخ، لوکال‌بیت‌کوینز، به‌صورت تلویحی به کاربران ایرانی توصیه کرده که بیت‌کوین‌های خود را از این پلتفرم خارج کنند. بنابراین به کاربرانی که همچنان در این پلتفرم بیت‌کوین دارند و به خصوص با دور زدن محدودیت‌هایش برای ایرانیان، در حال انجام معامله هستند، توصیه می‌شود، به فکر استفاده از راه‌حل‌های جایگزین و ایمن به‌جای لوکال‌بیت‌کوینز باشند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا