ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر هواوی

به عقیده کارشناسان، تحریم‌های جدید واشنگتن بر فروش گوشی‌های هوشمند هواوی تاثیر داشته و روند آن را با کاهش قابل توجهی روبرو کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، با این‌که بیشتر از یک سال از جنگ تجاری چین و آمریکا و کشمکش‌های دولت ترامپ و شرکت چینی هواوی می‌گذرد، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فروش گوشی‌های هواوی تاکنون چندان دستخوش تغییر و ریزش شدیدی نشده است اما حالا تازه‌ترین بررسی‌های صورت گرفته از سوی محققان و پژوهشگران فعال در مؤسسه تحقیقاتی فابون آنالتیکس نشان می‌دهد که تحریم‌های جدید واشنگتن و افزودن نام هواوی در فهرست سیاه شرکت‌های ممنوعه برای تجارت با آمریکا که لغو لایسنس سیستم عامل اندروید و قطع همکاری سایر غول‌های تکنولوژی با این شرکت چینی را در پی داشت، قادر خواهد بود میزان فروش گوشی‌های هواوی را در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴ الی ۲۴ درصد کاهش دهد.

رقمی که به عقیده تحلیلگران فعال در حوزه فناوری، برای یک غول تکنولوژی در ابعاد گسترده و با احتساب میزان فروش برند مذکور در بازارهای جهانی و کشورهای مختلف بسیار گزاف تمام خواهد شد و خسارات سنگین و جبران ناپذیری را رقم خواهد زد.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارشی که در وب سایت phonearena آمده است، این کارشناسان و محققان علت ریزش شدید میزان فروش گوشی‌های هواوی بعد از محدودیت و تحریم‌های جدید آمریکا را بیشتر متأثر از لغو لایسنس سیستم عامل اندروید و عدم دسترسی کاربران موبایل به سرویس‌های ارائه شده توسط گوگل می‌دانند.

بدین ترتیب، کاربران و علاقمندان به گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید از این مساله واهمه دارند که در صورت عدم همکاری گوگل به عنوان توسعه دهنده اندروید با هواوی، چه بلایی بر سر آینده و سرنوشت گوشی‌های آنها خواهد آمد.

لغو لایسنس اندروید برای برند هواوی، به معنای عدم انتشار نسخه‌های جدید آپدیت اندروید نظیر به‌روزرسانی‌های نرم افزاری و امنیتی که هر از گاهی منتشر شده و به منظور جلوگیری از آسیب پذیری‌های امنیتی و برطرف شدن مشکلات کوچک و بزرگی که کاربران با آنها مواجه می‌شوند، همچنین عدم دسترسی کاربران به تمام سرویس‌های ارائه شده از سوی گوگل نظیر فروشگاه اینترنتی گوگل پلی استور و دانلود اپلیکیشن‌های موردنظر از آن خواهد بود.

هفته پیش بود که دولت ترامپ فهرست جدیدی از شرکت‌های ممنوعه برای تجارت و ایالات متحده را اعلام و منتشر کرد که در آن نام شرکت چینی هوآوی به عنوان بزرگ‌ترین توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان نیز به چشم می‌خورد.

بدون شک محدودیت‌های جدیدی که آمریکا برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط گوگل را استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس‌های متن باز و AOSP خواهد بود. بعد از آن شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت ، کوالکام ، اینتل، برودکام ، پاناسونیک در کنار بسیاری از اپراتورهای مخابراتی فعال در کشورهای جهان اعلام کردند که به قطع همکاری با هواوی خواهند پرداخت تا شامل جریمه‌های سنگین واشنگتن نشوند.

بدون شک مشکلات و کشمکش‌های دولت آمریکا با هواوی از جنجال‌برانگیزترین و خبرسازترین اتفاقات سال ۲۰۱۸ میلادی بود که به نظر می‌رسد به این زودی تمام نخواهد شد. هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، پیش از این نیز در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ تحت فشارهای سیاسی و تجاری زیادی قرار گرفته بود و نگرانی‌های امنیتی خود را به سایر کشورهای هم پیمان آمریکا نظیر استرالیا، نیوزلند، کانادا، ژاپن و بریتانیا منتقل کرده بود تا آنها نیز به همکاری با این شرکت چینی خاتمه بخشند تا بدین ترتیب بتواند در ادامه جنگ تجاری با چین، ضربه مهلکی بر اقتصاد این کشور پهناور وارد کند و به عقیده بسیاری از تحلیلگران، جلوی رشد سرسام‌آور و شکوفایی سریع اقتصادی غول‌های تکنولوژی چینی را بگیرد.

با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات و نگرانی‌های امنیتی را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

از طرفی دیگر، جنگ تجاری چین و آمریکا نیز به نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی در توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه ۵G مزید بر علت شده و در حال حاضر آتش اختلافات آنها را شعله‌ورتر از قبل کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا