بین الملل

فلزات نادر؛ پاشنه آشیل آمریکا در جنگ تجاری با چین

نیاز آمریکا به مواد معدنی نادر برگ برنده چین در جنگ تجاری با این کشور است که با اعمال محدودیت در صادرات این مواد می تواند صنایع خودروسازی، انرژی های تجدیدپذیر، دفاع و فناوری آمریکا را زمین گیر کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،  بازدید ساده رئیس جمهور چین از یک کارخانه ناشناخته نشان می‌دهد چین می‌تواند عرضه فلزات حیاتی را به آمریکا متوقف و صنایع آن را فلج کند. همچنین نگرانی در مورد ممنوعیت صادرات مواد معدنی نادر به آمریکا افزایش یافته است.

مواد معدنی نادرکه به آنها «ویتامین های شیمی» هم می‌گویند گروهی از عناصر هستند که در ساخت بسیاری تجهیزات در مقادیر کوچک استفاده می‌شوند. این مواد معدنی در گوشی های همراه ، باتری ها ، توربین‌ها ، لیزر ها، سلاح های الکترومغناطیسی ، موشک‌ها ، سنسورهای سلاح های پیشرفته، تکنولوژی رادارگریز و فناوری‌های ارسال پارازیت مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا از لانتانیوم در تجهیزات نورپردازی و لنز های دوربین استفاده می‌شود، از تئودیمیوم در خودروهای هیبریدی، یورونیوم در راکتورهای هسته‌ای و گادولینیوم در اشعه ایکس استفاده می شود. پالایشگاه های نفتی هم از کاتالیست های معدنی نادر برای فرآوری نفت خام و تبدیل آن به بنزین و سوخت جت استفاده می‌کنند.

چین طی دهه گذشته بیش از ۹۰ درصد  عرضه جهانی این عناصر حیاتی را در دست داشته است ولی سهم آن در سال گذشته ۷۱.۴۲ درصد بود.

همچنین بخوانید

در ۲۰۱۸، تحقیقات زمین شناسی آمریکا ۳۵ ماده معدنی حیاتی برای اقتصاد کشور و امنیت داخلی را شناسایی کرد. آمریکا به شدت وابسته به واردات این مواد معدنی است. این کشور که کمتر از یک دهم عرضه جهانی این مواد را در اختیار دارد ، بیش از نیمی از مواد مورد نیاز خود را وارد می کند.

تعجبی ندارد که مواد معدنی نادر یکی از محصولاتی بوده که تحت عوارض ترامپ قرار نگرفته است.

دستور هفته گذشته ترامپ برای منع هوآوی، بزرگترین شرکت تکنولوژی چین،از تجارت با شرکت‌های آمریکایی تیر خلاصی بود که چین را وادار به در پیش گرفتن اقدامات سخت‌تری می کند. مواد معدنی نادر یکی از قدرتمندترین سلاح های چین در برابر آمریکاست.

نیاز آمریکا به مواد معدنی نادر برگ برنده چین است. اگر این اتفاق بیفتد خودروسازی ، انرژی های تجدیدپذیر. ، دفاع و فناوری همه آسیب می بینند و بخش های وسیعی از اقتصاد آمریکا ضربه می خورد.

در واقع آمریکا در دهه ۱۹۶۰ بزرگترین تولید کننده این مواد معدنی نادر در معادن کالیفرنیا بود. ولی این فعالیت‌ها به خاطر نگرانی های محیط زیستی در ۱۹۹۸ متوقف شد و کل این سایت در ۲۰۰۲ به خاطر ترس از مسمومیت آب‌های زیرزمینی بسته شد. سیاست آمریکا اینگونه تغییر کرد : معدنکاری مواد معدنی نادر هزینه‌بر و خطرناک است. چرا کشور دیگری این کار را انجام ندهد؟

مشکل تحریم این مواد معدنی توسط چین برای آمریکا احتمالا موقتی خواهد بود و این کشور می‌تواند به زودی آن را حل کند.  آمریکا احتمالاً ذخایر کافی از این مواد معدنی را برای فعالیت های حیاتی مثل  نظامی و دفاعی دارد.

تحقیقات زمین شناسی آمریکا نشان می‌دهد این مواد معدنی نادر چندان هم نادر نیستند. ۱۷ مورد از این عناصر با مقادیر زیاد در آمریکا ، کانادا ، برزیل، هند و استرالیا وجود دارد ولی مشکل اصلی برای آمریکا افزایش تولید در زیر ساخت های فعلی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا