انرژی

تحریم‌های مسیر جدید صادرات گاز روسیه در راه است!

در کنگره آمریکا تلاش زیادی در جریان است تا خط لوله "نورد استریم ۲" روسیه که با دور زدن همسایگانش به اروپا گازرسانی خواهد کرد، تحریم شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این خط لوله در حال ساخت، گاز طبیعی روسیه را به آلمان می‌برد و منشأ مناقشه در اروپا و آن سوی آتلانتیک است. بسیاری از دولت‌ها و مقامات اروپای شرقی از افزایش وابستگی به گاز روسیه واهمه دارند و دولت آمریکا نیز در دیدگاه مذکور با آنها شریک است. در مقابل بسیاری از دولت‌های اروپایی غربی نگرانی کمتری نشان داده و روسیه را تأمین کننده گاز کم هزینه و مطمئنی می‌دانند.

آمریکا همواره تلاش کرده برای اهداف ژئوپلیتیک، اروپا را از چنگ روسیه برهاند و ” نورد استریم ۲” جدیدترین فصل در این جنگ سرد به شمار می‌رود. اما این خط لوله برای آمریکا تبعات تجاری دارد، چراکه آمریکا به یک صادرکننده بزرگ LNG تبدیل شده و تلاش دارد با ساخت پایانه‌های صادرات گاز در منطقه گلف کاست، این موقعیت را تحکیم کند و سیل گاز شیل را روانه سراسر جهان سازد.

همچنین بخوانید

در ابتدا زمانی که صادرات LNG آمریکا در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، محموله‌های آمریکایی به کشورهایی در آمریکای لاتین و کارائیب روانه شدند اما به زودی به کشورهای واردکننده بزرگی نظیر کره جنوبی، ژاپن و چین نیز راه پیدا کردند و تنها شماری از کشورها در اروپا LNG آمریکا را وارد کردند.

اما این روند در حال تغییر است و محموله‌های بیشتری از LNG آمریکا وارد بنادر اروپایی می‌شوند.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا گاز آمریکا را به سربازان آمریکایی تشبیه کرده که اروپا را از دست نازی‌ها نجات دادند.

وی اخیراً در بروکسل گفت: آمریکا دوباره شکلی از آزادی را به قاره اروپا می‌دهد و این آزادی به جای سربازان جوان آمریکایی در قالب گاز طبیعی مایع است.

صادرات LNG آمریکا به اروپا رو به رشد است. موج جدید پایانه‌های صادرات LNG که امسال در آمریکا و در کشورهای دیگری مانند استرالیا راه اندازی می‌شوند به اشباع عرضه LNG منجر شده است. قیمت‌های LNG برای تحویل فوری در آسیا ریزش پیدا کرده است و قیمت‌های پایین‌تر، اروپا را به مقصد جذاب‌تری برای گاز تبدیل کرده است به خصوص که هزینه‌های ترانزیت کمتری نسبت به صادرات به آسیا دارد. جنگ تجاری آمریکا و چین نیز مانعی سر راه صادرات LNG آمریکا به چین شده و این محموله‌ها را روانه مقصدهای دیگر کرده است.

در نتیجه LNG آمریکایی بیشتری به اروپا راه یافته و قیمت گاز در اروپا نیز سقوط کرده است که چنین اتفاقی چالشی را برای صادرکنندگان LNG آمریکا ایجاد کرده است.

دولت آمریکا با هدف تحریم قرار دادن خط لوله گازی ” نورد استریم ۲” به صادرکنندگان گاز در تگزاس و لوییزیانا خدمت خواهد کرد.

اخیراً ریک پری، وزیر انرژی آمریکا پیش بینی کرده است که تحریم‌های آمریکا علیه ” نورد استریم ۲” به زودی در راه هستند و شرکت‌هایی که در این پروژه کار می‌کنند را هدف می‌گیرند.

ممکن است که تصادفی باشد اما برخی از بزرگترین حامیان تحریم ” نورد استریم ۲” از تگزاس هستند که میزبان شمار رو به رشدی از پایانه‌های صادرات LNG است.

مایکل مک کول، یکی از اعضای روابط خارجی کنگره آمریکا با اشاره به تحریم‌ها، چنین گفته که تصور می‌کنم مقرراتی در این باره خواهیم داشت. این خط لوله روسیه را توانمند می‌سازد و من مخالف آن هستم.

بر اساس گزارش اویل پرایس، انگیزه سیاستمداران آمریکایی در هدف قرار دادن ” نورد استریم ۲” ژئوپلیتیکی بوده و کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه را دنبال می‌کند.

با این حال کاهش سهم بازار روسیه در اروپا در بلندمدت، پیامدهای مهمی برای میلیاردها دلار سرمایه گذاری در گلف کاست آمریکا دارد و از آنجا که هیچ نماینده‌ای در کنگره آمریکا موافق “نورد استریم ۲” نیست، ممکن است ریک پری درست گفته باشد که تحریم‌ها علیه این خط لوله گازی در راه است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا