امور زیربناییراه و ساختمان

برنامه وزارت راه بازار اجاره مسکن را کنترل نمی‌کند

کارشناس اقتصاد مسکن با مثبت ارزیابی کردن برنامه وزارت راه برای بازار اجاره مسکن، گفت: استفاده از ابزار مالیاتی برای تشویق مالکان اثر مثبتی بر بازار دارد اما این‌که بگوییم می‌توانیم با آنها بازار اجاره را تعدیل کنیم هرگز چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، هادی حق‌شناس  درباره بازار مسکن اظهار کرد:‌ هر زمان که قیمت مسکن افزایش یافته، روز نرخ اجاره‌بها تاثیرگذار بوده است.زمانیکه اجاره‌بها گران شود دیگر مردم نمی‌توانند سراغ رهن بروند، در واقع قدرت مالی آنرا ندارد و ناچارند اجاره‌بها را بیشتر پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که امسال فشار زیادی به مستاجران وارد خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به این‌که سال گذشته تورم کشور ۲۶.۵ درصد بوده و از سوی دیگر قیمت مسکن از سال گذشته تا امروز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است از این رو میانگین این ۲ عدد حدود ۵۰ درصدی خواهد شد.

کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی (معاونت امور مسکن و ساختمان) برای تعیین میزان افزایش اجاره‌بها، گفت:‌ به طور قطع هر سیاست‌ دولت در بازارهای اقتصادی اثرگذار است؛ سیاست مثبت اثر مثبت و سیاست منفی اثر منفی. مانند بحث مالیات بر خانه‌های خالی که اثری در بازار نگذاشت.

حق‌شناس بیان کرد: این‌که اگر مالکان خانه خود را دو ساله اجاره بدهند از مالیات سود خواهند برد حتما اثر مثبتی در بازار دارد اما تعیین‌کننده قیمت در بازار نخواهد بود.

وی ادامه داد:‌ به این دلیل که اقتصاد دستور پذیر نیست. اگر اقتصاد این‌گونه بود که نظام شوروی سابق همان شیوه جلو می‌رفت. فارغ از این تعداد متقاضیان اجاره مسکن و تعداد عرضه کنندگان آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم. از همه اینها مهم‌تر وقتی مالک و مستاجر به یک تفاهم می‌رسند ضرورتی ندارد این نرخ را در بنگاه فاش کنند.

وی با طرح این پرسش که مگر ما قیمت خرید و فروش مسکن را در بنگاه فاش می‌کنیم، اظهار کرد:‌وقتی به اداره ثبت اسناد می‌رویم یا می‌خواهیم مالیات پرداخت کنیم قیمت خرید یا فروش را احصا می‌کنند یا قیمت منطقه‌ای داده شده؟ لذا این ابزارها مشوق است و هیچ شکی وجود ندارد اما این‌که بگوییم می‌توانیم با آنها بازار اجاره را تعدیل کنیم هرگز چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

تعیین دستوری سقف قیمت در بازار مسکن نتیجه‌بخش نیست

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا