انرژی

پایان دست و دلبازی بزرگترین بازار دنیا برای انرژی بادی

چین تصمیم گرفت از آغاز سال ۲۰۲۱ به یارانه برای پروژه‌های جدید نیروی بادی که در خشکی ساخته می‌شوند، پایان دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، با این تصمیم که از سوی آژانس برنامه‌ریزی دولت چین اعلام شد، پروژه‌های تجدیدپذیر به شکل برابر با نیروگاه‌های گازسوز و زغال سوز رقابت خواهند کرد.

چین به ازای هر کیلووات ساعت برقی که توسط پروژه‌های بادی یا خورشیدی تولید می‌شوند تعرفه نسبتاً بالاتری پرداخت می‌کند اما اکنون به دنبال یکسان سازی تعرفه قیمت منابع نیروی تجدیدپذیر با منابع سنتی تولید برق نظیر زغال سنگ است.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارش رویترز، کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین اعلام کرد تعرفه‌ای که به پروژه‌های بادی پرداخته می‌شود در سال ۲۰۲۰ به ۰.۲۹ یوان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش داده خواهد شد.

چین با داشتن بیش از یک سوم از ظرفیت نیروی بادی جهان، در زمینه انرژی بادی پیشرو به شمار می‌رود. این کشور بزرگترین نیروگاه بادی خشکی جهان را در استان گانسو دارد که در حال حاضر ۷۹۶۵ مگاوات ظرفیت تولید نیروی بادی دارد که پنج برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش است.

این نیروگاه در حال حاضر با ۴۰ درصد از ظرفیتش فعالیت می‌کند و با نصب ۱۳ هزار مگاوات دیگر، مجموعاً ۲۰ هزار مگاوات (۲۰ گیگاوات) ظرفیت تولید نیرو در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. هزینه این توسعه ۱۷.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

پس از افت سریع هزینه‌های تولید، چین میزان یارانه‌هایی که در اختیار سازندگان پروژه‌های انرژی تجدید پذیر قرار می‌دهد را به تدریج کاهش داده است. این کشور سال گذشته اعلام کرد اقداماتی را انجام خواهد داد که مطمئن شود پروژه‌های بادی و خورشیدی بتوانند برق را به قیمت مشابه نیروگاه‌های زغال سوز تولید کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا