امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خودکفایی گندم امسال برای چهارمین سال تکرار می‌شود

مجری طرح گندم گفت: امسال با رشد ۸۰۰ درصدی خرید گندم در برخی از استان‌ها خودکفایی در تولید گندم برای چهارمین سال تکرار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، مجری طرح گندم در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر سیما اعلام کرد: به رغم کاهش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت گندم با بارش‌های مناسب و ارتقای بهره‌وری امسال کشور برای چهارمین سال پیاپی در تولید گندم خودکفا شد.

اسفندیاری‌پور گفت: تاکنون ۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و برنامه خرید کماکان ادامه دارد در بسیاری از مناطق سردسیر برداشت گندم در اواخر خرداد و تیر ماه انجام می‌شود.

همچنین بخوانید

به گفته مجری طرح گندم، در صورتی که مجبور می‌شدیم واردات گندم همانند سال‌های قبل از ۹۲ انجام دهیم  با صرفه‌جویی ارزی ۹ تا میلیارد دلاری که اکنون به دست آمده مواجه نمی‌شدیم.

وی گفت: افزایش تولید گندم امسال ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته و خرید تضمینی گندم هم با قیمت ۱۷۰۰ تومان انجام می‌شود و خرید گندم برای بخش صنعت ۱۷۷۰ تومان است و تاکنون ۲ میلیون تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

به گفته اسفندیاری‌پور، با توجه به برنامه خرید گندم که  تاکنون وجود داشته استان خوزستان در جایگاه نخست تولید گندم قرار دارد و همچنین بوشهر، امسال رکورد شکسته به طوری که سال گذشته در این استان ۱۶ هزار تن خرید وجود داشته اما امسال این رقم به ۱۴۱ هزار تن رسیده که حاکی از رشد ۸۰۰ درصد است.

به گفته مجری طرح گندم، سرانه مصرف گندم در کشور ۱۶۵ کیلوگرم است و متوسط سرانه مصرف نان ۱۱۰ کیلوگرم و برای صنف صنعت حدود ۱۳۰ کیلوگرم است.

وی با اشاره به ممنوع بودن صادرات گندم و آرد، گفت: درباره قاچاق گندم و آرد نگرانی وجود ندارد و مبادلات مرزی به طور محدود همیشه انجام گرفته و نگرانی در مورد قاچاق خوراک دام و طیور است. تولید به اندازه‌ای است که برآورد مبادلات مرزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی گندم و آرد نمی‌تواند نگرانی ایجاد کند.

به گزارش فارس، پیش از این گندم‌‌کاران استان خوزستان انتقاد داشتند که دولت کشاورزان را مجبور می‌کند تا گندم را با نرخ ۱۷۰۰ تومان به خود آنها بفروشند یعنی اگر خریدار با قیمت بالاتری وجود داشته باشد اجازه نمی‌دهند کشاورز به آنها بفروشد، از سوی دیگر مصوبه‌ای ابلاغ شده که مبادلات بین استانی ممنوع شده است. یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در پاسخ به این سوال که آیا دولت به کشاورزان اجازه نمی‌دهدکه گندم را به قیمت بالاتری بفروشند؟گفت: تمام تولید گندم داخلی باید صرف تولید داخل بشود و محدودیت در فروش و حمل استانی تنها برای جلوگیری از قاچاق است. قیمت دو برابری گندم در کشورهای همجوار باعث افزایش نگرانی از قاچاق گندم به کشورهای همسایه شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

  1. بد بختی ما کشاورزان تو و امسال تویید که حتی قیمت تضمینی گندم نمیدانی چنده تو در کارت کوتاهی میکنی که قیمت گندم دورو نمیدانی ۱۷۷۰ نیست ۱۸۵۰ هستش دولت بما خیانت میکنه شما نمیتونی دفاع کنی شما دنبال منافع خودتی واقعا برات متاسفم

دکمه بازگشت به بالا