خودروصنعت، معدن، تجارت

نماینده مجلس: فعالیت دلالان باعث رشد قیمت‌ خودرو شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با عدم کنترل بازار سرمایه در چندسال اخیر، دلال‌بازی و روش‌های سودجویی و واسطه‌گری موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از عصرایران، سعید باستانی با اشاره به فعالیت دلالان در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش کالا افزود: وقتی بازار سرمایه رها باشد، برای پوشش خود به‌دنبال افزایش قیمت و سود بیشتر خواهد بود و اتفاقی که در بازار خودرو رخ داد را می‌توان از همین جنس دانست.

وی افزود: یک مساله مهم در کنترل قیمت تمام‌شده خودرو، تأمین کالا و مواد اولیه است که درخصوص آن، باید شرایط خرید مناسب ازجمله بلوک‌ها و باجه‌های بورسی درنظر گرفته شود تا از این راه، محصول به‌دست خودروساز رسیده و دلال حذف شود.

باستانی همچنین درخصوص ارائه فولاد مورد نیاز خودروسازان در اتاق عمومی بورس کالا گفت: این مسأله در قالب یک بسته می‌گنجد مبنی بر اینکه وزارت صنعت باید استراتژی صنعت خودرو را تدوین کند. یک بخش از این استراتژی تامین کالا و خدمات خواهد بود که در این بخش باید برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان شامل آلومینیوم، چدن، مس و فولاد برنامه وجود داشته باشد.

باستانی درخصوص دلایل گرانی خودرو نیز گفت: یکی از دلایل عمده گرانی خودرو، عدم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌های مردم در بانک‌ها است. دولت باید برای هدایت و کنترل سرمایه‌های بانکی و بورسی برنامه‌ریزی می‌کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این پول‌ها به سمت بازارهای دیگر از جمله خودرو، مسکن، سکه یا بازارهای دیگر حرکت خواهد کرد و کنترل این موارد دشوار خواهد بود، بنابراین سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور در اولویت است.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: بر خلاف آن‌چه گفته می‌شود که خودروسازی ۱۰۰ درصد داخلی است این‌گونه نبوده و این خودروها ۱۰۰ درصد ساخت داخل نیستند، بلکه ۱۰۰ درصد تأمین داخل هستند و درواقع قطعه‌سازان برای ساخت قطعه، نیاز به ارز دارند و افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها اثرگذار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص خودروهای ناقص کف کارخانجات و شائبه انبار خودرو در خودروسازی‌ها گفت: دپو و انبار خودرو از جانب خودروسازی‌ها منطقی نیست زیرا حدود ۱۵ هزار خودرو کف کارخانه، تولید یک هفته خودروسازان است که این امر احتکار و دپو محسوب نمی‌شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا